30% minder vrachtwagens op de baan dankzij dubbeldeck opleggers. bpost group zorgt voor primeur voor pakjessector in België
Dinsdag 22 september 2020
- + 60% in laadcapaciteit
- - 30% van de ritten en afgelegde kilometers tegen 2030
- Minder vrachtwagens op wegen en snelwegen door de invoering van DDT
Terwijl bpost group van plan is om alle vrachtwagens geleidelijk aan te vervangen door LNG-voertuigen, bevestigt het bedrijf met de ingebruikname van “dubbeldekstrailers” (Double Deck Trailers, afgekort DDT) opnieuw zijn ambitie om voor het transport van post en pakjes voor een milieuvriendelijkere mobiliteit te gaan.
bpost group wil tegen 2030 ruim 320 dubbeldekstrailers aankopen en wil dat aantal in de komende 20 jaar optrekken tot 550. Het betreft een primeur in de pakjessector in België. Die trailers zullen de grote standaardtrailers vervangen en ervoor zorgen dat het aantal ritten en afgelegde kilometers, al met 30 % wordt verminderd.
Het transport stelt bpost group voor grote uitdagingen. Elk jaar stijgt het volume getransporteerde en geleverde pakjes immers gestaag (met 78,4 % in het tweede kwartaal van 2020). Er is dan ook een globale en doordachte aanpak nodig teneinde de impact van deze activiteiten op het milieu en de mobiliteit onder controle te houden.
Meer volume voor minder kilometers en minder wegtransporten
De DDT’s passen in de strategie die bpost group ontwikkelde om een duurzaam antwoord te bieden op de voortdurende groei van haar activiteiten. Deze voertuigen zijn 4 meter hoog en hebben een standaardlengte van 13,6 meter. Ze hebben 2 verdiepingen van elk 1,8 meter. Er kunnen in één enkele rit dus 60 % meer pakjes en poststukken mee worden vervoerd dan met de grote trailers die momenteel worden gebruikt.
Voordelen van de Double Deck Trailers:
- Grotere laadcapaciteit: in elke DDT passen 70 rolcontainers, tegenover slecht 44 in de huidige grote opleggers. Dat komt overeen met een volumeverhoging van 60 %.
- Minder ritten en minder afgelegde kilometers: door DDT’s in te zetten daalt het aantal ritten en het aantal afgelegde kilometers met ruim 30 % tegen 2030, en met 40 % tegen 2040.
- Minder vrachtwagens op de weg: Tegen 2030 zullen 730 vrachtwagens deel uitmaken van het voertuigenpark van bpost Group. Als de DDT’s niet in gebruik zouden worden genomen, zouden dat er 860 zijn.
- Met het rijbewijs CE, waarover alle chauffeurs van bpost group beschikken, mag je ook een DDT besturen. Maar toch richt bpost group voor de chauffeurs specifieke opleidingen in.
De dubbeldekstrailers zullen in de komende jaren geleidelijk aan in gebruik worden genomen. Momenteel hebben we vijf van deze trailers, met name in de sorteercentra van bpost Group in Antwerpen, Gent, Brussel, Luik en Charleroi. Dankzij deze eerste trailers kan het bedrijf, met de hulp van de chauffeurs, de operationele processen optimaliseren vóór de invoering van de toekomstige DDT’s.
bpost group voert veranderingen door met het oog op een duurzame mobiliteit
De DDT’s vormen een nieuwe stap in de talrijke innoverende initiatieven en oplossingen die het bedrijf heeft ingevoerd om zijn doelstellingen inzake het verlagen van de CO2-uitstoot die voortvloeit uit zijn activiteiten, te behalen.
Wat mobiliteit betreft past bpost group al enkele jaren zijn voertuigenpark aan de ontwikkelingen in de maatschappij aan. Vandaag de dag beschikt het bedrijf over een groot aantal voertuigen zonder of met een lage koolstofafdruk, waaronder 3 500 fietsen, 2 900 elektrische fietsen, 500 driewielige elektrische scooters, een twintigtal driewielige elektrische cargofietsen, evenals tientallen Colibussen en elektrische bestelwagens. Overigens zal het aantal aanhangwagens voor fietsen dit najaar verdubbelen tot meer dan 50 stuks.
Dankzij deze voertuigen, waarvan het aantal in de komende jaren zal toenemen, vervult bpost group vandaag een vooraanstaande rol in het promoten van een duurzame mobiliteit.
Het is ook met die bedoeling dat het bedrijf samen met de stad Mechelen in juli een grootschalig proefproject is begonnen met het oog op een emissievrije uitreiking van brieven en pakjes in de stad. Het gaat om een initiatief dat bpost group in de toekomst graag in nauwe samenwerking met alle geïnteresseerde steden zou willen uitrollen.
Wat het langeafstandstransport betreft tot slot, investeert bpost group in vrachtwagens die rijden op LNG (Liquefied Natural Gas). Die zullen in de loop van de volgende jaren alle oude vrachtwagens vervangen.
Dankzij deze vele projecten zal bpost group over de nodige capaciteit beschikken om haar pakjesactiviteiten verder te laten groeien. Deze groei is essentieel voor de overleving en het voortbestaan van het bedrijf, dat intussen een actieve rol blijft spelen in de collectieve inspanningen voor het milieu en voor de mobiliteit.