Belfius, bpost en Proximus bundelen krachten om lokale economie te versterken

Digitaal platform Citie brengt handelaars, consumenten en lokale overheden bij elkaar

Brussel 27 oktober 2016

 

Belfius, bpost en Proximus investeren samen in het online platform Citie om de Belgische lokale economie te steunen en de positie van ons land op de digitale kaart te versterken. Met Citie  willen ze vanuit hun eigen expertise en lokale verankering handelaars, consumenten en lokale overheden dichter bij elkaar brengen.

De drie bedrijven zullen voortbouwen op het bestaande Citie-platform dat in 2015 werd gelanceerd in Roeselare. Momenteel is Citie al actief in diverse steden en gemeenten, waaronder Brugge, Oostende, Roeselare, Antwerpen en Genk. Belfius, bpost en Proximus willen Citie verder ontwikkelen en nationaal uitrollen tot een onmisbare tool voor alle Smart Cities, Smart Merchants en Smart Citizens. 

 

1 app voor handelaars, consumenten en lokale overheden

 

Via deze samenwerking willen Belfius, bpost en Proximus hun knowhow bundelen op het vlak van digitale betaalmiddelen, E/M-commerce, logistiek en duurzame mobiliteit. Met een geïntegreerde gratis app voor smartphone en tablet willen ze een antwoord bieden op de noden van zowel de plaatselijke winkeliers als de consumenten en de lokale overheden:

  • Een digitaal platform waarmee steden en gemeenten rechtstreeks en op een eenvoudige manier met hun bewoners en de lokale handelaars kunnen communiceren: dringende boodschappen, acute verkeersproblemen, aankomende evenementen en activiteiten, de culturele en sportieve agenda, politiek leven en erfgoed, openingsuren van de gemeentelijke diensten, nuttige info over de plaatselijke ondernemingen enz.
  • Handelaars vinden in Citie een digitaal uitstalraam met een geïntegreerde webshop. Hiermee kunnen hun klanten online bestellen, betalen en nadien laten leveren door bpost en zijn partners. Belfius brengt zijn bestaande en toekomstige betaaltechnologie in.
  • Met Citie kunnen de handelaars hun klanten ook beter leren kennen en hen via dashboard e-mails sturen of tevredenheidsenquêtes rechtstreeks op hun smartphone of tablet laten invullen. Ze kunnen ook daily specials publiceren om hun tijdelijke acties of promoties in de verf te zetten. 

     

     

    Kortingen, parkeren en klantenkaart in één app

  • Consumenten vinden de voordelen en kortingen van getrouwheidsprogramma's van handelaars en gemeenten gebundeld in een digitale klantenkaart.
  • Klanten kunnen ook  'coins' verzamelen.  Ze krijgen er eentje voor elke aankoop bij een deelnemende handelaar. Die kunnen ze inruilen tegen een cadeau of activiteit in de stad of gemeente.
  • De gratis app bevat ook de toepassing van Be-Mobile (Proximus) om een parkeerplaats te vinden en te betalen. Op die manier draagt de app ook bij tot een betere mobiliteit in de stad of de gemeente.

 

Klanten zonder smartphone kunnen ook werken met een klassieke Citie-kaart en alle voordelen en kortingen van de lokale handelaars op die ene kaart groeperen.

 

De Franstalige en Engelstalige app zal beschikbaar zijn vanaf midden november.

 

Jan Bussels, die het platform in 2015 heeft opgestart, gaat de leiding nemen om de groeiambities van de nieuwe NV Citie waar te maken.

 

 

Marc Raisière, CEO van Belfius Bank & Verzekeringen: "Dit nieuwe partnership vormt een integraal deel van de smart en digital-strategie van Belfius. Met Citie willen wij aan onze steden en gemeenten en tot de kleinste ondernemingen een geïntegreerde en performante oplossing bieden die echt tegemoetkomt aan hun behoeften Zij aan zij met onze partners bpost en Proximus willen wij zodoende de Belgische economie steunen en van Citie het referentiewebplatform maken voor de handelaars, de lokale besturen en de burgers overal in ons land."

 

Koen Van Gerven, CEO van bpost: "We zijn bijzonder verheugd met dit partnership tussen drie sterke bedrijven, die ook ons zal toelaten om onze groeistrategie verder te realiseren. De digitalisering van onze wereld en de groeiende e-commerce creëren immers nieuwe mogelijkheden maar ook nieuwe noden voor KMO's en hun klanten.  Via het platform en dankzij ons netwerk met op maat gemaakte producten en diensten voor zelfstandigen, brengen we handelaars en overheden dichter bij de klant en de burger."

 

Dominique Leroy, CEO van Proximus: 'Voor veel kleine zelfstandigen blijft het een uitdaging om hun klanten te volgen in hun digitaal aankoopgedrag en de concurrentie aan te gaan met grote internationale spelers. Via Citie willen we hen hierbij helpen en hen onze expertise als digitale dienstverlener aanbieden. Zo helpen we onze klanten slimmer te werken via innovatieve oplossingen.'

 

Voor bijkomende informatie (niet voor publicatie):

 

Persdienst Belfius:

Ulrike Pommée

+32 2 222 02 57

+ 32 495 18 35 17

 

E-mail: press@belfius.be

 

Persdienst bpost:

Barbara Van Speybroeck               Baudouin de Hepcée

0476/51 79 29                                    0476/49 69 58

 

E-mail: persdienst@bpost.be

 

Persdienst Proximus:

Jan Margot                                       Tom Van de Vreken                         Haroun Fenaux           

+32 2 202 85 01                               +32 2 202 31 44                              +32 2 202 48 67

+32 475 58 50 37                             +32 475 964 181                              +32 476 60 03 33

E-mail: press@proximus.com

 

 

 

Citie NV/SA ,Turnhoutsebaan 453, 2110 Wijnegem, www.citie.be, info@citie.be

Over bpost

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een dienstverlener op het vlak van pakjes- en e-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Wij leveren post en pakjes aan miljoenen klanten en verlenen logistieke diensten aan bedrijven en consumenten. Met meer dan 34.000 medewerkers in België en wereldwijd bedragen de totale bedrijfsopbrengsten van bpost 3.837,8 miljoen EUR, terwijl we onze impact op het milieu en de gemeenschappen rondom ons verminderen.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Muntcentrum, 1000 Brussel