bpost : resultaten tweede kwartaal 2016
Maandag 8 augustus 2016Kernfeiten tweede kwartaal 2016
- De bedrijfsopbrengsten (inkomsten) bedroegen 591,9 miljoen EUR, d.i. een daling met 1,0 %, ingevolge een veerkrachtige Domestic Mail, uitstekende volumes bij Domestic Parcels en een aanhoudende groei van International Parcels, tenietgedaan door een verwachte lagere vergoeding voor de DAEB.
- Veerkrachtige onderliggende volume-evolutie bij Domestic Mail van -3,8 % (-6,1 % voor 2Q15) ingevolge goede prestaties van de verschillende portfolio's.
- Uitstekende volumes bij Domestic Parcels die een stijging kenden van 18,3 % (+12,6 % voor 2Q15), toe te schrijven aan een sterke groei van de e-commerce en een aanhoudende positieve trend bij C2C. Negatief prijs/mixeffect van -3,0 %, maar beter dan in het eerste kwartaal van 2016.
- International Parcels steeg met 1,8 miljoen EUR, gesteund door een positieve bijdrage van de overnamestrategie, maar beïnvloed door lagere volumes vanuit en naar China.
- Additional Sources of Revenues aangestuurd door de goede prestatie van Solutions.
- De kosten (exclusief uitzonderlijke kosten) daalden met 6,6 miljoen EUR en zijn in lijn, productiviteitsverbeteringen van 707 VTE's (gemiddelde onderliggende vermindering).
- EBITDA in lijn met vorig jaar (daling met 0,3 miljoen EUR), waardoor de verminderde vergoeding voor de DAEB volledig wordt opgevangen.
- De BGAAP nettowinst van bpost NV daalde met 2,4 miljoen EUR en bedroeg 81,4 miljoen EUR.