bpost en de gemeente Jurbeke bundelen hun krachten om de digitale kloof te dichten

bpost en de gemeente Jurbeke bundelen hun krachten om de digitale kloof te dichten

In Jurbeke kunnen inwoners bij het plaatselijke postkantoor terecht voor gratis hulp bij online administratieve formaliteiten en meer specifiek voor diensten aan het e-loket van de gemeente Jurbeke. Met dit initiatief helpen bpost en de lokale overheid de digitale kloof te verkleinen.

Een belangrijke sociale rol

Op 3 juli 2023 start, na een succesvol proefproject, een nieuwe samenwerking tussen de gemeente Jurbeke en bpost. Het is de bedoeling om in het postkantoor bijstand te verlenen aan burgers die bijvoorbeeld moeite hebben met de toegang tot en het gebruik van internet en die behoefte hebben aan fysiek en menselijk contact. Ze kunnen hulp krijgen van bpost-medewerkers bij hun administratieve formaliteiten. In de praktijk krijgen ze begeleiding bij het vinden van informatie op de gemeentelijke website en/of bij het verkrijgen van toegang tot de onlinediensten van het e-loket van Jurbeke, zoals het bestellen of afleveren van akten van de burgerlijke stand, gezinssamenstellingen, attesten van verblijfplaats, uittreksels uit het strafregister, enz.

Afhankelijk van de behoeften van de klant vinden deze digitale hulpsessies plaats zonder afspraak, rechtstreeks aan het loket. Voor een meer diepgaande begeleiding kan een individuele sessie worden geboekt op afspraak.

Jan Smets, Director Retail bij bpost: "Bij bpost staan we voortdurend ten dienste van de bevolking. Tijdens het pilootproject in Jurbeke waren de inwoners bijzonder enthousiast over de menselijke benadering van deze digitale ondersteuning. Het vertrouwen dat onze medewerkers en medewerksters dagelijks uitstralen en de nabijheid van onze postkantoren zijn belangrijke troeven die we optimaal willen inzetten om de digitale inclusie van zoveel mogelijk burgers mogelijk te maken. Meer dan ooit willen we het menselijke gezicht blijven in een samenleving die alsmaar digitaler wordt."

Digitale overheidsdiensten voor iedereen

De digitale kloof helpen dichten is een opdracht op maat van bpost, onder meer dankzij de toegankelijkheid van de postkantoren in het hele land. bpost onderzoekt ook nog andere mogelijkheden om zijn netwerk optimaal te benutten, met het oog op een grotere inclusie van alle lagen van de bevolking. In België is Jurbeke de eerste gemeente die haar inwoners toegang biedt tot het e-loket via het postkantoor. ​

Jacqueline Galant, burgemeester van Jurbeke: "Het garanderen van nabijheidsdiensten voor iedereen is al lang een echte prioriteit voor de gemeente Jurbeke. Dankzij deze nieuwe samenwerking met bpost kunnen burgers geholpen worden bij administratieve formaliteiten, bovenop de vele diensten die onze gemeentelijke medewerkers al aanbieden. Ik wil bpost bedanken voor dit initiatief, waarvan ik hoop dat het navolging zal vinden bij andere instanties in onze regio."
Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter heeft deze initiatieven steeds aangemoedigd: “Postkantoren kan je inschakelen om mensen te helpen die niet goed overweg kunnen met de computer of smartphone. In ons land zijn er grote groepen die moeite hebben om via het internet dingen te regelen, terwijl overheden en bedrijven net vaker de omslag maken naar digitale dienstverlening. Daarom kan bpost - met toegankelijke kantoren over heel het land - helpen om die digitale kloof te dichten.”
Postkantoor Jurbeke
Postkantoor Jurbeke
Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2023 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4.272,2 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel