bpost en DHL gaan samenwerken in Benelux e-commerce bezorging

De samenwerking wil een stimulans zijn voor cross-border e-commerce en een logistieke totaaloplossing bieden aan e-tailers

DHL Parcel en bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam "Dé Benelux bezorgers" om het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller te maken voor consument en webshop. Met de groei in e-commerce neemt ook het grensoverschrijdend online winkelen toe. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour wordt de cross-border e-commerce verder gestimuleerd en genieten webshops van een 'all in one' oplossing.

De Belg besteedt een belangrijk deel van het online winkelbudget in buitenlandse webshops.* Dankzij de samenwerking tussen bpost en DHL, kunnen Belgische consumenten nu tot s 'avonds bestellen bij een Nederlandse webshop en hun bestelling de volgende dag al via bpost ontvangen. En omgekeerd kan de Nederlandse klant langer terecht bij de Belgische online winkels, om het de volgende dag met DHL afgeleverd te krijgen. Een groot voordeel hierbij is dat een product terugsturen tussen Nederland en België net zo eenvoudig wordt als bij binnenlandse bestellingen. Bovendien geniet de e-tailer dankzij de samenwerking van een logistieke totaaloplossing wat zowel een administratieve als operationele vereenvoudiging betekent. De samenwerking ondersteunt ook de groei in e-commerce, die in beide landen ongeveer 10% bedraagt.

bpost en DHL zijn beide toonaangevend in ontwikkelingen op het vlak van pakketbezorging. bpost opende vorig jaar een nieuw sorteercentrum voor brieven en pakjes in Brussel waarmee de capaciteit verdubbelde tot 300.000 pakjes per dag en DHL Parcel bouwt in Zaltbommel een centrum voor het dagelijks sorteren van een half miljoen pakjes. Een ruime sorteercapaciteit is een belangrijke voorwaarde voor late aanlevertijden voor webshops.

bpost en DHL zijn bovendien gekend door hun innovaties, zoals track & trace-faciliteiten, retouropties en services waarbij de klant kan bepalen waar en wanneer pakketten bezorgd worden. Samen beschikken beide bedrijven over meer dan 4.400 servicepunten; ruim 1.900 in Nederland en 2.500 in België.

Wouter van Benten, CEO van DHL Parcel Benelux: "bpost en DHL zijn twee toonaangevende, innovatieve pakketbezorgers, actief op wereldschaal. Door de samenwerking tussen bpost en DHL komt een enorm potentieel aan Belgische webshoppers beschikbaar voor Nederlandse webwinkels en wordt cross-border bestellen, ontvangen en retourneren makkelijker. "  

Luc Cloet, CEO parcels & logistics Europe & Asia van bpost: "We zijn bijzonder verheugd dat onze samenwerking met DHL nu verder uitbreidt naar een totaaloplossing voor e-tailers in België en Nederland. Zij genieten nu van één unieke logistieke oplossing die hen het leven makkelijker zal maken en een breder potentieel aan cliënteel om te beleveren."

*bron: Eurostat 2017

Meer info

bpost

Baudouin de Hepcée (journalisten en investeerders): 32 (0) 476 49 69 58
Barbara Van Speybroeck (enkel journalisten): +32 (0)476 51 79 29
pressrelations@bpost.be

Saskia Dheedene (enkel investeerders): +32 (0)2 276 76 43
investor.relations@bpost.be

DHL
Ewout Blaauw 
Telefoon: +31 (0)6 51 591491
E-mail: Ewout.Blaauw@dhl.com
Over bpost

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een dienstverlener op het vlak van pakjes- en e-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Wij leveren post en pakjes aan miljoenen klanten en verlenen logistieke diensten aan bedrijven en consumenten. Met meer dan 34.000 medewerkers in België en wereldwijd bedragen de totale bedrijfsopbrengsten van bpost 3.837,8 miljoen EUR, terwijl we onze impact op het milieu en de gemeenschappen rondom ons verminderen.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Muntcentrum, 1000 Brussel