bpost group breidt diensten aan handelaars uit met Lokaal Afhalen

bpost group breidt diensten aan handelaars uit met Lokaal Afhalen

Nieuwe afhaal-service om uitbreiding van de e-commerce te faciliteren: Postkantoren ontzorgen handelaars van kopbrekens over belevering bij hun online verkoop

In navolging van de oproep van de regering om de economie te steunen in deze moeilijke tijden, biedt bpost vanaf vandaag een nieuwe afhaalservice in haar Postkantoren voor de lokale handelaars: Lokaal afhalen. Om hun verkoop te kunnen verderzetten, ontwikkelden KMO’s en lokale handelaars de laatste maanden nieuwe, voornamelijk digitale, verkoopkanalen. bpost lanceerde eerder dit jaar al een platform www.elkezaakonline.be, waarmee kmo’s met enkele muisklikken en onlinezaak kunnen aanmaken.

Sinds de lancering op 15 juni van www.elkezaakonline.be, zijn er meer dan 700 ondernemingen die via dit platform een webshop hebben aangemaakt. bpost bouwt nu verder op deze service aan de lokale handelaars, zolang velen hun zaak moeten sluiten. Vanaf vandaag kunnen handelaars verzendklare pakjes met verkochte producten afgeven in een lokaal Postkantoor. De ontvanger kan zijn bestelling vervolgens daar afhalen wanneer het hem past. Op deze manier kan de verkoper zich volledig concentreren op de verkoop en handling, en moet hij zich niet bezighouden met de levering of bemanning van een afhaalpunt. De lokale Postkantoren worden dus een stockageruimte en lokaal KMO-Afhaalpunt.

Hoe gaat het “Lokaal afhalen” concreet in zijn werk?

De verkoper maakt de pakjes met verkochte goederen klaar. Hij creëert de etiketten via www.bpost.be/lokaalafhalen en kleeft die op de pakjes. Vervolgens brengt hij zijn verzendklare pakjes naar een postkantoor naar keuze. De koper ontvangt een e-mail vanaf het moment dat het pakje beschikbaar is, met het adres van het Postkantoor, en kan het ophalen op een moment dat hem/haar past, binnen de openingsuren van het lokale Postkantoor uiteraard. bpost biedt deze service aan in alle meer dan 650 Postkantoren in België.

De kost voor de verkoper is €1/pakje. De pakjes blijven 14 dagen ter beschikking in het Postkantoor.

Jean-Paul Van Avermaet, CEO van bpost group: “bpost group blijft nieuwe oplossingen ontwikkelen om er voor te zorgen dat alle pakjes voor de feestdagen bij de bestemmelingen geraken. We beseffen dat COVID-19 de zelfstandigen en kmo’s een enorme mokerslag verkoopt, vaak met zware financiële gevolgen. bpost group grijpt de kans om haar maatschappelijke rol ten volle te benutten en zo de lokale ondernemer te ondersteunen om alternatieve verkoopkanalen op te zetten in deze uitdagende tijden. Vaak hield een gebrek aan technische mogelijkheden en bezorgdheid voor de logistieke processen hen immers tegen om aan e-commerce te gaan doen. Met het platform www.elkezaakonline.be kwamen we al met een oplossing voor de digitalisering van het verkoopproces, nu breiden we dat uit met een oplossing voor de logistieke uitdagingen.”
Minister De Sutter, minister van Overheidsbedrijven & Post: “Met de regering willen we de lokale economie ten volle ondersteunen. bpost speelt daar een niet te onderschatten rol in met haar opdracht om zowel ondernemers als consumenten te blijven bedienen, onder alle omstandigheden. Dit initiatief speelt in op een verdere ontwikkeling van de e-commerce en zorgt tegelijkertijd voor een heel efficiënte en echt lokale aanpak van de belevering. De Postkantoren ontzorgen de lokale handelaars van hun hoofdbrekens over hoe ze hun digitale verkoop praktisch moeten afhandelen. Bovendien maakt het de consumenten, ondanks de lockdown, zo gemakkelijk mogelijk om lokaal te kopen.
Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup

 

 

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2023 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4.272,2 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel