bpost Group en Stad Mechelen lanceren pilootproject rond emissievrije stadsuitreiking van brieven en pakjes

bpost Group en Stad Mechelen lanceren pilootproject rond emissievrije stadsuitreiking van brieven en pakjes

Volledig uitgerold tegen 2022

Nu we steeds meer online kopen, neemt bpost Group het voortouw in duurzame stadsdistributie en biedt het de Belgische steden nieuwe oplossingen aan om de impact van de levering en het transport van pakjes en brieven op de mobiliteit en het klimaat te verkleinen alsook een duurzame tewerkstelling te garanderen. Ook vanuit Stad Mechelen wordt continue gezocht naar oplossingen om de leefbaarheid van haar burgers te verbeteren. Dat beide partijen, bpost Group en de stad Mechelen, elkaar vinden is dus geen verrassing.

bpost Group en Stad Mechelen nemen het voortouw en zetten  een eco-vriendelijke postcode neer die aantoont dat klanttevredenheid, service, leefbaarheid en innovatie hand in hand gaan. Over een periode van twee jaar, wordt in deze actieve samenwerking op een gefaseerde manier een blauwdruk aan duurzame oplossingen onderzocht en geïmplementeerd. Deze inspanningen passen binnen de visie die bpost nastreeft om zoveel mogelijk steden in België emissievrije uitreiking van post- en pakjesdiensten aan te bieden. 

Schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke: “Mechelen heeft sterke ambities om tegen 2030 een CO2-reductie van 40% te behalen. Pilootprojecten en samenwerkingen met de logistieke sector zijn daarin bepalend. Wetende dat 8% van het verkeer in onze binnenstad gefaalde thuisleveringen zijn, geeft dit innovatief project de ultieme kans om dat percentage naar beneden te halen”, zegt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke. 

Eerste fase: Installatie van 20 extra pakjesautomaten in de stad

Als ruggengraat van de eco-vriendelijke stimulans zorgt de toevoeging van 20 pakjesautomaten voor een netwerk aan bewandelbare bpost-ophaalpunten. In een verdere fase wordt er opgeschaald tot maximaal 50 in het 2800-gebied. Mechelaars krijgen hierdoor een duwtje in de rug om hun pakjes te voet of met de fiets af te halen. Pakjesautomaten zijn 24u op 24uur en 7 dagen op 7 beschikbaar. Mensen kiezen dus zelf wanneer ze een pakje sturen of ophalen. De stad bepaalt de volgende weken samen met bpost over hun inplanting en aankleding.

Samen met het postkantoor, het pakjespunt en 5 postpunten in de stad, vormen deze bijkomende pakjesautomaten een aanvullend netwerk aan bpost diensten op maat van de behoeften van elke Mechelaar. bpost-voertuigen zonder uitstoot, zoals speciale elektrische “colibussen” en cargofietsen zorgen voor groene levering van brieven en pakjes, hiermee zet de stad Mechelen een volgende stap richting verbeterde luchtkwaliteit.

Groeiend netwerk

Jean-Paul Van Avermaet, CEO van bpost Group: “We willen als bedrijf het voortouw nemen in duurzame e-commerce. Dankzij dit partnerschap met de stad Mechelen, zetten we de stap in de goede richting en kunnen de Mechelaars rekenen op een groeiend netwerk van diensten die elkaar perfect aanvullen en verstevigen. We hopen uiteraard dat dit ook kan dienen als inspiratie voor heel wat andere steden en knopen de volgende maanden hierover gesprekken aan met geïnteresseerden.”

Slimme toepassingen

De samenwerking met bpost Group is er gekomen in het kader van het Europees project ‘Surflogh’ (Smart Urban Freight LOGistics Hubs) waar Stad Mechelen in zit. Binnen dat project, dat inzet op duurzame stadsdistributie, waren er reeds contacten tussen bpost en de stad voor 4 slimme pakketautomaten.

Schepen van duurzaamheid en slimme stad Marina De Bie : “Het verduurzamen van de stadsdistributie is een mooi voorbeeld van hoe we slimme toepassingen inzetten om stadsdoelstellingen te behalen: slimme pakjesautomaten verspreid over de stad verbeteren de dienstverlening voor de gebruikers en brengen tegelijkertijd het aantal gereden kilometers naar omlaag. Dat is belangrijker om de CO2-uitstoot voor mobiliteit in onze stad naar omlaag te halen. Doordat bpost emissievrij transport van en naar de pakjesautomaten organiseert, wordt deze klimaatwinst nog groter. Al die inspanningen zullen eveneens de leefkwaliteit in onze straten ten goede komen.”

De testfase van het project start in augustus in samenwerking met de plaatselijke handelaars. Op de agenda staat het ontwikkelen en ondersteunen van nieuwe services die de lokale en circulaire economie ondersteunen. In latere fase staan ook testen rond andere type emissievrije voertuigen en geconsolideerde leveringen op het programma. Het project zou in 2022 moeten afgerond zijn.

Over bpost

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een dienstverlener op het vlak van pakjes- en e-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Wij leveren post en pakjes aan miljoenen klanten en verlenen logistieke diensten aan bedrijven en consumenten. Met meer dan 34.000 medewerkers in België en wereldwijd bedragen de totale bedrijfsopbrengsten van bpost 3.837,8 miljoen EUR, terwijl we onze impact op het milieu en de gemeenschappen rondom ons verminderen.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Muntcentrum, 1000 Brussel