bpost hervormt het verzendproces van rouwbrieven
bpost voert een nieuw en verbeterd verzendproces in voor het versturen van rouwberichten. Dat zijn de meest emotioneel geladen brieven die mensen elkaar sturen. Doordat elke rouwbrief vanaf nu individueel gevolgd wordt door bpost, krijgt de klant zekerheid over het afleveren van elke rouwbrief. Het tarief blijft hetzelfde.
Donderdag 24 april 2025Deze nieuwe manier van verzenden is een antwoord op een gevoelige uitdaging: nabestaanden beter ondersteunen bij het versturen van hun rouwberichten. Voor dit soort delicate boodschappen per post is immers enkel een maximale betrouwbaarheid voldoende. Het verbeterde verzendproces werd ontwikkeld in samenwerking met sectorfederatie Funebra, dat 700 uitvaartcentra in ons land vertegenwoordigt.
Hoe werkt het nu precies?
Centraal in deze nieuwe manier van verzenden staat een opvallende, rode tas, voorzien van een unieke barcode, die een nauwkeurige tracering van elke zending garandeert. Deze tas wordt door het uitvaartcentrum aan de familie bezorgd. De familie steekt haar rouwbrieven in de tas en brengt deze voor 16 uur naar een postkantoor naar keuze. Postzegels gebruiken is niet nodig. Via een extra beveiligd en versneld circuit binnen bpost gaan de rouwbrieven vervolgens naar hun bestemming. Dankzij interne tracking weet bpost op elk moment waar elke rouwbrief zich bevindt en dus ook wanneer deze aankomt. Ook de facturatie achteraf loopt automatisch via het uitvaartcentrum.
Tijdens een uitgebreide testfase van vier maanden tussen oktober en februari werd een nagenoeg perfect resultaat behaald op de verzonden rouwberichten dankzij het nieuwe verzendingsproces. In het zeldzame geval dat alsnog een vertraging of niet-bezorging van een rouwbrief voorkomt, wordt de familie steeds op de hoogte gebracht door het uitvaartcentrum.
"Met dit nieuwe systeem wordt een grote stap vooruit gezet: het proces is niet alleen transparanter, maar geeft ook garanties naar bedeling voor de nabestaanden", zegt Johan Dexters, voorzitter van Funebra. "De opvolging en facturatie gebeuren voortaan rechtstreeks via de begrafenisondernemer, wat de familie heel wat zorgen bespaart en de kwaliteit van de dienstverlening een duidelijke boost geeft."
Families die niet bij een Funebra-uitvaartcentrum zitten, kunnen de rouwbrieven rechtstreeks verzenden via het postkantoor. Het proces blijft hetzelfde en ook hier kan de klant zijn rouwbrieven in de 'rode zak' versturen. Bij vertragingen of problemen zorgt bpost voor een rechtstreekse kennisgeving aan de klant.