bpost lanceert bbox boetiek, een innovatiehub voor stedelijke pakjeslogistiek en retail 

bpost lanceert bbox boetiek, een innovatiehub voor stedelijke pakjeslogistiek en retail 

Nieuw concept vormt brug tussen e-commerce en de stad 

Brussel, 2 december 2025 –  bpost lanceert vandaag de bbox boetiek, een innovatieve hub waarmee het de stadslogistiek op pakjesmaat wil heruitvinden voor omwonenden, consumenten, handelaars, e-commerce en overheden. In de eerste vier boetieks – twee in Brussel, twee in Antwerpen – zal bpost experimenteren met nieuwe logistieke diensten, maar evengoed kunnen er pakjes verzonden of afgehaald worden.  

Met de introductie van dit nieuwe concept versterkt bpost zijn rol als toonaangevende logistieke speler met een duidelijke focus op pakjes, gebruiksgemak, nabijheid en duurzaamheid. Met de bbox boetiek wil bpost nieuwe diensten testen en uitrollen voor verschillende doelgroepen: 

Voor consumenten en retailers: 

  • Het ontvangen en versturen van pakjes door buurtbewoners of passanten. 
  • Het aanbieden van promoties of lanceringen door e-commerce spelers op zoek naar een fysieke locatie in de stad, waar zij ook hun meest verkochte producten onmiddellijk aan de consument kunnen aanbieden. 
  • Het label- en verpakkingsvrij verzenden van spullen van de ene particulier naar de andere. 

Voor lokale gemeenschappen: 

  • Click & Collect voor lokale winkels: de handelaar stopt de bestelling in een kluisje, de koper haalt het af wanneer hij wenst, ook buiten de openingsuren van de winkel. 
  • Het aanbieden van same day-afhaling van gemiste leveringen aan stadsbewoners. 
  • Het huren van bbox-kluisjes als een privélocker voor buurtbewoners of voorbijgangers, tijdens hun shopping of museumbezoek. 

Voor logistieke spelers: 

  • Het aanbieden van same day delivery via 'microwarehousing', e-commerce spelers kunnen zo bestellingen vanuit hun magazijnen rondom de stad de dag zelf nog in een bbox boetiek laten leveren
  • Night Delivery voor bedrijven: postbodes bezorgen het werkmateriaal van professionals ’s nachts in een bbox boetiek nabij hun werkplek of woonst, zodat zij ’s ochtends niet langs het bedrijfsdepot hoeven en tijd winnen. 
Story image

De bbox boetieks zijn vrij toegankelijk van 6 tot 21 uur, en buiten deze uren via een QR-code die gekoppeld is aan het betreffende pakje. Ze worden permanent gemonitord en dagelijks gereinigd, zodat ze veilig en betrouwbaar blijven voor alle gebruikers. 

In de afgelopen weken werden vier boetieks in soft launch geopend, twee in Brussel en twee in Antwerpen. Deze locaties verwerken al een stijgend aantal pakjes per dag, wat bevestigt dat er een duidelijke vraag is naar dergelijke stedelijke oplossingen. De interesse komt bovendien niet alleen van gebruikers: ook commerciële partners melden zich spontaan om diensten in de boetieks te testen of aan te bieden.

De vier eerste locaties van de bbox boetieks zijn: 
​- Hoogstraat 184, 1000 Brussel
​- Tenbosstraat 83b, 1050 Elsene
​- Volkstraat 39, 2000 Antwerpen
​- Tabakvest 83, 2000 Antwerpen   

Steeds meer out of home mogelijkheden 

Uit klantenbevragingen door bpost blijkt dat mensen tussen 25 en 45 jaar steeds meer behoefte hebben aan out of home-leveringen, zeker in stedelijke gebieden waar ruimte schaars is. Daarbij is het gebruik van bboxen dit jaar al met 105% gestegen. De bbox boetiek speelt hierop in door alle pakjesdiensten van bpost samen te brengen in één toegankelijke locatie met tot wel 300 kluisjes. bpost verwacht ook volgend jaar nog nieuwe bbox boetieks in Belgische steden te openen. Die komen bovenop het al bestaande netwerk dat in november de grens van meer dan 4.000 afhaalpunten overschreed, bestaande uit postkantoren, Postpunten, Pakjespunten en bboxen, een trend die volgend jaar nog extra kracht wordt bijgezet. 

Laurens Himpe, Chief Automated Parcel Officer bij bpost, ziet de boetiek als motor voor nieuwe ideeën: “Het is onze ideeënfabriek: een plek waar we testen, leren en nieuwe diensten ontwikkelen die we daarna kunnen opschalen. In steden worden we geconfronteerd met de grootste vraag doch beperkte ruimte wat de perfecte plaats is om te innoveren. Dankzij dit concept kunnen we betere out of home-oplossingen aanbieden, van pakjesdiensten tot samenwerkingen met overheden en circulaire partners. We verbinden zo de digitale wereld met een fysieke belevingsplek.” 
Chris Peeters, CEO van bpostgroup, benadrukt de strategische waarde van deze nieuwe stap: “Met de bbox boetiek zetten we een nieuwe standaard voor stedelijke pakjes- en retaildiensten. We combineren onze logistieke expertise met innovatie, zodat consumenten en handelaars kunnen rekenen op oplossingen die echt inspelen op hun noden. Dit concept toont hoe bpost blijft evolueren en zijn maatschappelijke rol blijft vervullen in een snel veranderende wereld.”  
Mathieu Goedefroy Woordvoerder, bpostgroup

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2024 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4,3 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel