bpost lanceert bringr, een applicatie om goederen te versturen via een deelplatform

bpost lanceert vandaag bringr, een innovatief deelplatform dat  smartphone gebruikers toelaat om een chauffeur te vinden voor goederen die ze willen versturen.

 

De pakjesmarkt is in constante evolutie en dus ook de behoeften van de klant veranderen en evolueren elke dag, hun noden worden steeds specifieker en klanten hebben nood aan zeer flexibele, eenvoudige oplossingen op maat.

 

Via de huidige diensten en netwerk (huis-aan-huis levering de volgende dag, ophalen in een postkantoor, postpunt of pakjesautomaat, slimme stadsdistributie via Citydepot) biedt bpost reeds een antwoord op de klantenbehoeften binnen het segment van de pakjesmarkt.

 

Met bringr, een primeur voor België, vult bpost dat bestaande aanbod aan met een complementaire dienst die mensen toelaat om een chauffeur te vinden voor het ophalen van goederen en deze te vervoeren van een punt A naar een punt B. (Enkele voorbeelden: het vervoer van een microgolf die je via een tweedehandssite verkocht hebt, vergeten sleutels die moeten opgepikt worden, een zetel die net niet in jouw auto past, etc.)         

 

De rol van bpost hierin is het faciliteren van het deelplatform. Mensen die zich aandienen als kandidaat chauffeur zijn dus niet gebonden aan bpost via een contract, maar dienen uiteraard de geldende regelgeving hieromtrent te volgen.

 

Hoe werkt bringr concreet?

 

  1. Download de applicatie (beschikbaar voor zowel iOS als Android) en registreer je om goederen te verzenden.
    Je kan je via de applicatie ook als chauffeur registreren.
  2. Laat weten wat je wil versturen, waar en wanneer. De applicatie zoekt automatisch beschikbare chauffeurs in de buurt.
  3. Een chauffeur pikt je zending op en brengt het op de afgesproken bestemming. Vanaf het moment dat de chauffeur onderweg is, kunnen zowel de verzender als de ontvanger alles volgen in real-time via de app.
  4. De verzender wordt via de app verwittigd wanneer de levering gebeurd is, en kan een score geven aan de chauffeur.

De prijs wordt bepaald door verschillende parameters (gewicht, afstand etc.) en de betaling gebeurt elektronisch via de applicatie.

 

Voor de pilootfase van het project koos bpost regio Antwerpen, het ophaalpunt voor goederen moet zich dus in die regio bevinden. De plaats van de bestemming wordt onderling afgesproken en is dus niet beperkt tot Antwerpen.

 

Indien de pilootfase succesvol blijkt te zijn, volgt een uitbreiding naar meerdere steden.

 

Koen Van Gerven, CEO van bpost, verklaart: "De digitalisering van onze wereld houdt bedreigingen in, maar biedt ook opportuniteiten.  We moeten hiervoor niet bevreesd zijn, maar deze digitalisering juist omarmen en zien hoe ze ons helpt om bpost sterker te maken. Dit is innovatie, en bringr is hier een mooie illustratie van."

 

Alle info over de applicatie en download links: www.bringr.be

 

 

Meer info (enkel voor journalisten)

Baudouin de Hepcée                                               

0476/49 69 58                           

 

Barbara Van Speybroeck

0476/51 79 29

 

[email protected]

 

Investeerders
Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2023 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.272,2 miljoen EUR.

 

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel