bpost lanceert ‘business solutions’
Met Night Delivery optimaliseert bpost leveringen voor technici en bedrijven.
Woensdag 15 oktober 2025Met Night Delivery, de nieuwe B2B-dienst van bpost, wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of aan de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid.
Na twee succesvolle testfases lanceert bpost op 15 oktober officieel Night Delivery, de nachtdienst die technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kan opleveren.
Een dienst voor professionals onderweg
Night Delivery speelt in op concrete behoeften van professionals die onderweg zijn. Of het nu gaat om een IT-technicus, een thuisverpleegkundige die zijn ronde voor dag en dauw start, of een automonteur die op een onderdeel wacht om een voertuig opnieuw te kunnen laten rijden – ze hebben allemaal dezelfde nood: het juiste materiaal, op de juiste plaats, zo vroeg mogelijk op de ochtend.
Night Delivery is een bpostgroup business solutions-dienst voor bedrijven. De oplossing onderscheidt zich op de B2B-logistieke markt met twee unieke troeven:
- Ten eerste maakt Night Delivery gebruik van de bbox-automaten van bpost – het dichtste automatennetwerk met bijna 2.000 locaties in België. Zo wordt de levering van het materiaal gegarandeerd op een plek die de technieker of professional het beste uitkomt. Een verplaatsing naar een depot of andere tussenstop wordt zo onnodig gemaakt. Momenteel wordt al een honderdtal van de bbox-automaten voor Night Delivery ingezet.
- Ten tweede is de dienst specifiek ontworpen voor technische beroepen: compatibel met professioneel gereedschap, met timeslots die afgestemd zijn op het terrein.
Daarnaast is ook levering rechtstreeks op locatie of in de bestelwagens van technici of professionals mogelijk. Zo krijgen bedrijven volledige flexibiliteit in de aanvoer van hun materiaal. Deze leveringen kunnen ook elektrisch uitgevoerd worden, zodat bedrijven die met bpost werken hun directe en indirecte uitstoot (scope 3) kunnen verlagen.
Christel Dendas, Chief Commercial Officer bij bpostgroup: « De bpost business solutions, waaronder Night Delivery, tonen ons engagement om concrete oplossingen te bieden die in nauwe samenwerking met onze klanten zijn ontwikkeld. Door in te spelen op de specifieke noden van bedrijven en hun personeel op het terrein helpen we hun dagelijkse werking te optimaliseren en ondersteunen we tegelijk de prestaties van onze partners. Deze nationale lancering is een belangrijke stap in onze ambitie om de eerste logistieke partner voor B2B in België te worden.”
Met succes getest bij Signpost
Hoe werkt het concreet? Pakjes met materiaal kunnen elke werkdag tot 18 uur door bpost opgehaald worden. Ze worden ’s nachts gesorteerd en vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in de bbox naar keuze. De dienst is uitsluitend voor het B2B-segment en er werd vooraf met succes getest bij klanten zoals Signpost, Kone en Alertis, waar de meerwaarde meteen bewezen werd. Bij Signpost konden alle technici bijvoorbeeld tijdens de testfase hun materiaal vóór 7 uur ophalen.
“Dankzij deze oplossing kunnen onze technici elke dag minstens een uur extra aan klantenbezoeken besteden, terwijl we tegelijk onnodige kilometers en CO₂-uitstoot verminderen”, zegt Timothy Steleman, CTO bij Signpost.
Het gevolg is dat Signpost de dienst nu op nationaal niveau uitrolt en sinds september ook op deze manier aanbiedt bij scholen in Wallonië.