bpost lanceert met ‘Secure Delivery’ extra beveiliging tegen fraude bij pakjesleveringen

bpost lanceert met ‘Secure Delivery’ extra beveiliging tegen fraude bij pakjesleveringen

bpost lanceert een nieuw wapen in de strijd tegen fraude bij pakjesleveringen, een fenomeen in opmars. Vanaf nu kunnen webshops via bpost opteren voor een ‘Secure Delivery’. Daarbij wordt een pakje door de postbode enkel overhandigd wanneer de bestemmeling een geheime code kan voorleggen. bpost is de eerste pakjesdienst in ons land die deze vorm van beveiliging aanbiedt.

Uit onderzoek* van bpost blijkt dat 75% van de online shoppers in ons land graag een extra beveiliging wil op bestellingen met hoge waarde. Deze vraag naar meer zekerheid bestaat ook bij de webshops, die de incidenten ten gevolge van fraude jaar na jaar zien toenemen. Zo publiceerde de Consumentenombudsdienst (COD) eerder deze maand nog in haar jaarverslag dat het ‘een verontrustende trend ziet in een stijgend aantal vermoedens van fraude bij pakjesleveringen’. Die kan meerdere vormen aannemen, zoals bijvoorbeeld pakketjes die onderschept worden aan de deur. ​

Een uiterst geheime code

Daarom ontwikkelde bpost een nieuwe tool: Secure Delivery. Daarbij krijgt de bestemmeling een pakje slechts overhandigd door een zescijferige code (of bijhorende QR-code) aan de postbode voor te leggen. De beveiligde code wordt gegenereerd door bpost en uitsluitend gecommuniceerd met de bestemmeling van het pakje. Die ontvangt de code via mail en via de My bpost app op twee momenten. Een eerste maal wanneer de bestelling bij de webshop vertrekt, een tweede maal op de dag van levering door de postbode.

Story image

Wie de code ontvangt, kan deze ook doorsturen naar huisgenoten of familieleden zodat zij het pakje in ontvangst kunnen nemen. Dit kan enkel aan de deur, op het adres dat bij de bestelling werd doorgegeven. Wanneer niemand thuis is of de code niet gegeven wordt, brengt de postbode het pakje naar een afhaalpunt in de buurt. De klant heeft dan 14 dagen de tijd om het daar af te halen met de correcte code.

Webshops kunnen bovendien zelf kiezen bij welke pakjes ze ‘Secure Delivery’ activeren.

“Geen meerkost voor de bestemmeling"
​Een webshop die vandaag al gebruik maakt van de extra beveiliging is de computerwinkel ALTERNATE. Van de 30.000 artikelen die zij verkopen zijn er heel wat van grote waarde. “Vroeger kreeg onze klantendienst regelmatig te maken met schadegevallen of verloren pakjes, dat is nu veel minder het geval", zegt Michael Matheesen, bedrijfsleider bij Alternate. "Bovendien kiezen we om de meerprijs van een Secure Delivery niet aan de klant door te rekenen. Er is voor de bestemmeling dus geen meerkost aan de extra veiligheid verbonden. Dat doen we omdat wij veel belang hechten aan de juiste aflevering van onze pakjes."

Mathieu Goedefroy Woordvoerder, bpostgroup

*Bron: My Future bpost online community, juli 2024, n = 536 ​

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2024 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4.341,3 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel