bpost maakt het mogelijk om dag of adres te wijzigen voor zending die al onderweg is
Via de My bpost app kunnen klanten nu aan hun postbode laten weten dat ze hun pakje of aangetekende brief op een andere dag willen ontvangen, of zelfs op een ander adres. Zelfs als de zending al onderweg is. Hiermee geeft bpost nog meer de sleutel van de levering in handen van de klant.
Maandag 18 november 2024Of mensen nu thuiswerken, op kantoor zijn, of toevallig de deur uit gaan met vrienden: bpost wil dat niemand nog een pakje of aangetekende zending mist en past zich daarom aan aan de noden van zijn klanten in plaats van omgekeerd. Uit een marktonderzoek bij gebruikers van de My bpost app in maart van dit jaar bleek dat 92% van de mensen de dag van levering zelf wil kunnen kiezen. 80% geeft aan een nieuw adres voor levering te willen kunnen doorgeven wanneer het pakje al onderweg is.
Daarom ontwikkelde bpost twee nieuwe functies in de app, die nu ‘live’ zijn:
- Ontvang op een andere dag
Sinds vrijdag 8 november kan iedereen via de app aan de postbode vragen om met een pakje of aangetekende zending één werkdag later langs te komen dan gepland. Men kan deze optie selecteren vanaf het moment dat de levering via de app of via mail aangekondigd is. De optie kan aangevinkt worden tot op het moment dat de postbode ‘s morgens met de zending vertrekt, dus ook nog op de dag van levering. Bij aangetekende brieven gaat dat tot het moment waarop de zending gesorteerd is.
- Ontvang op een ander adres
Naast de dag van de levering, kan de geadresseerde ook de bestemming van zijn pakje nog wijzigen. Met één tik op de smartphone krijgt de postbode het nieuwe adres door, dat zich wel in dezelfde regio moet bevinden. Het nieuwe adres voor een pakje doorgeven kan vanaf het moment dat de levering van het pakje in de app of via mail aangekondigd is, tot het moment waarop de postbode ‘s morgens vertrekt. De postbode biedt de zending dan diezelfde dag nog aan op de nieuwe locatie.
Ook bij aangetekende zendingen kan de bestemmeling het adres nog wijzigen, al kan men dit om veiligheidsredenen enkel laten omleiden naar een erkend Postpunt of Postkantoor. Een aangetekende zending omleiden kan vanaf het moment dat die in de app aangekondigd is, tot het moment waarop de zending gesorteerd wordt.
Chris Peeters, CEO van bpostgroup: "Een kwaliteitsvolle levering van pakjes aan de deur is één van de grote troeven van bpost. Tegelijk beseffen we dat niet iedereen vandaag nog de tijd heeft om zijn leven te schikken naar een levering aan huis. Daarom ontwikkelen we volop oplossingen. Via de My bpost app zorgen we er nu voor dat klanten zelf de dag van levering of zelfs het adres nog kunnen wijzigen wanneer de zending al onderweg is. De komende maanden zullen we nog meer nieuwigheden aankondigen die het leven van onze klanten zullen vergemakkelijken.”
Meer opties dan ooit dankzij de My bpost app
Dankzij deze nieuwe functies wordt de My bpost app, die al door 4.8 miljoen Belgen gedownload werd, nog veelzijdiger. De app biedt nu volgende leveringsvoorkeuren aan:
Voor pakjes:
Op dezelfde dag:
- Bij je thuis (aan de deur)
- Op een veilige plaats naar keuze op het thuisadres (carport, garage, tuinhuis,...)
- Bij een buur naar keuze
- Bij een Afhaalpunt of Pakjesautomaat
- Op een ander adres
Een dag later:
- Bij je thuis
- Bij een Afhaalpunt of Pakjesautomaat
Voor aangetekende zendingen:
Op dezelfde dag:
- bij je thuis (aan de deur)
- via volmacht aan bpost in je brievenbus
- via volmacht aan een derde partij bij je thuis (vriend, familielid,...)
- Bij een Postpunt of Postkantoor naar keuze
Een dag later:
- bij je thuis (aan de deur)