bpost neemt 3000e Afhaalpunt op in netwerk 

bpost neemt 3000e Afhaalpunt op in netwerk 

Iedereen de mogelijkheid bieden om in de nabijheid van zijn werk of thuis een bpost-Afhaalpunt te vinden, dat is waar bpost voor staat. Het bedrijf bereikt vandaag de kaap van 3000 Afhaalpunten, verspreid over heel België, en heeft zo het dichtste netwerk van het land. In de toekomst zal dit aantal verder evolueren tot 4000, om verder in te spelen op de toenemende pakjesvolumes en een waardig alternatief te bieden voor thuisleveringen. 

E-commerce gekoppeld aan nabijheid  

Consumenten weten exact wat zij willen: zelf bepalen waar hun aankopen geleverd worden. Om aan deze vraag tegemoet te komen, bouwt bpost sinds 2014 een hybride netwerk Afhaalpunten uit. In 2004 besliste bpost zijn netwerk Postkantoren uit te breiden met andere oplossingen voor nog meer nabijheid met de burger. Het huidige netwerk bestaat uit 656 Postkantoren, 654 Postpunten, 879 Pakjespunten en 811 Pakjesautomaten, elk met hun eigen specificiteit, cliënteel en serviceniveau. In de Postkantoren kan iedereen terecht, uiteraard om een pakje te verzenden of af te halen, maar ook voor een volledig gamma postale en bancaire dienstverlening en een persoonlijke dienstverlening. Naast het verwerken van pakjes, bieden Postpunten ook basisdiensten (postzegels, overschrijvingen,…). De enige focus in Pakjespunten en Pakjesautomaten ligt op de verwerking van pakjes (afhalen en versturen).  

Dankzij de optimale geografische spreiding van dit uitgebreide nabijheidsnetwerk heeft iedere inwoner op korte afstand een Afhaalpunt ter beschikking. Zo kan de consument in elke gemeente in België terecht om een pakje op te halen of af te geven. Op dit moment bedraagt de maximum afstand 6 minuten te voet, met de fiets of met de auto. Met 3.000 Afhaalpunten vandaag beschikt bpost over het dichtste netwerk van het land. De ambitie is om dit aantal te verhogen naar 4.000 tegen 2030. 

Jos Donvil, CEO bpost Belgium: “Dit netwerk is er op gericht om dicht bij iedereen te zijn. Klanten kunnen hun voorkeur doorgeven voor levering van een pakje als ze niet thuis zijn, en dan uiteraard liefst op een veilige plek dicht bij huis.  Qua duurzaamheid is een Afhaalpunt dan ook te verkiezen boven thuislevering. Pakjes worden immers gegroepeerd geleverd waardoor onze postbodes minder kilometers afleggen op de weg.” 

Groene logistiek  

Klanten die opteren voor Afhaalpunten, kiezen niet enkel voor nabijheid en gebruiksgemak maar ook voor duurzaamheid. Door Afhaalpunten te gebruiken als leveringsmethode, daalt de CO2-uitstoot met gemiddeld met 30%. Postbodes leveren een groot aantal pakjes via dezelfde rit op één locatie. In combinatie met een duurzame afhaling van het pakje door de klant – te voet of met de fiets – kan dit zelfs oplopen tot 90%. Minder voertuigen op de baan, betekenen ook minder file, geluidsoverlast en verkeersongevallen. bpost zal in de toekomst blijven investeren in zijn netwerk van Afhaalpunten, zowel in aantal, als in kwaliteit.  

bpost investeert sterk in de steeds populairdere Pakjesautomaten, waarvan het aantal meer dan verdubbeld is de laatste jaren. De Pakjesautomaten maken ook integraal deel uit van de oplossing voor duurzame stadslogistiek, de emissievrije beleveringszones of Ecozones, die bpost uitrolt in de centrumsteden (vb. Mechelen, Leuven, Hasselt, Brussel,…). 

3000e bpost Afhaalpunt  

De Night & Day in Anderlecht is het 3000e Afhaalpunt dat deel uitmaakt van het hybride bpost-netwerk. Met dit nieuwe Pakjespunt heeft iedereen in de buurt een extra plek, met verlengde openingstijden, om online bestellingen te laten bezorgen of om pakjes te verzenden.  

Story image
Story image

 

Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup
Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2022 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.397,5 miljoen EUR.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel