bpost rapporteert een uitstekend vierde kwartaal 2015
Woensdag 9 maart 2016Kernfeiten vierde kwartaal 2015
- De genormaliseerde bedrijfsopbrengsten (inkomsten) bedroegen 642,9 miljoen EUR (-1.9 %), dankzij een betere trend van Domestic Mail en sterke prestaties van Parcels, ondanks een lagere vergoeding voor de DAEB en de inperking van International Mail sinds het eerste kwartaal van 2015.
- Betere onderliggende volumetrend Domestic Mail van -3,9 % (-5,4 % voor de eerste 9 maanden) door betere prestaties van Transactional en Advertising Mail. De onderliggende volumedaling Domestic Mail voor het volledige jaar bedroeg -5,0%.
- Forse volumestijging bij Domestic Parcels van +13,9 % (+12,6 % voor het volledige jaar), aangestuurd door e-commerce, een positieve evolutie bij postorderbedrijven, C2C en een bijzonder sterke decembermaand (+15,7 %). Verbeterd prijs/mix-effect van -2,3 %.
- International Parcels steeg met 6,4 miljoen EUR, voornamelijk door zendingen vanuit de VS, ondersteund door heel hoge decemberomzet en een positieve wisselkoersimpact.
- Aanhoudende impact van de inperking van de International Mail activiteiten bij Additional Sources of Revenues terwijl de globale rendabiliteit steeg.
- Kostenbesparingen (-18,5 miljoen EUR) bleven op koers met een gemiddelde VTE daling van 704 voor het kwartaal in productiviteitsverbetering (exclusief 224 extra VTE en uitzendkrachten voor eindejaarspieken in pakjes en nieuwe oplossingen).
- De genormaliseerde EBITDA steeg met 6,1 miljoen EUR. De gerapporteerde EBITDA (die steeg met 32,2 miljoen EUR) werd positief geïmpacteerd door de meerwaarde van 26,1 miljoen EUR naar aanleiding van de verkoop van een groot gebouw.
- De genormaliseerde nettowinst van bpost NV (BGAAP) voor het volledige jaar bedroeg 303,6 miljoen EUR.
- Voorgesteld totaal dividend van EUR 1,29 bruto per aandeel gebaseerd op de resultaten van 2015, bestaande uit een interimdividend van EUR 1,05 (uitgekeerd in december 2015) en een voorgesteld einddividend van EUR 0,24 onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders.