bpost: resultaten derde kwartaal 2015
Donderdag 5 november 2015- De bedrijfsopbrengsten (inkomsten) bedroegen 550,5 miljoen EUR dankzij betere prestaties van Domestic Mail en een forse bijdrage van Parcels, maar ze daalden met -3,3% ingevolge een lagere vergoeding voor de DAEB en de managementbeslissing om bepaalde International Mail activiteiten in te perken, met een positieve impact op de EBIT.
- Verbetering van de onderliggende volumetrend van Domestic Mail die -4,7% bedroeg
(-5,7% voor 1H15) door een opleving in Advertising Mail en betere prestaties van Press. - Uitstekende stijging van Domestic Parcels volumes van 13,5%, beste kwartaalprestatie tot nu toe, tegenover een reeds heel sterk kwartaal vorig jaar (+10,3%), nog steeds ingevolge een sterke groei van e-commerce en een aanhoudende positieve trend in C2C. Negatief prijs/mix-effect ten belope van -3,1%.
- International Parcels steeg met EUR 4,2 miljoen EUR, met een zich voortzettende organische groei vanuit de VS en een positieve wisselkoersimpact, maar een langzamere groei vanuit en naar China.
- Verdere impact van de inperking van de International Mail activiteiten bij Additional Sources of Revenues, terwijl de globale rendabiliteit steeg.
- Significante kostenbesparingen (-28,4 miljoen EUR, exclusief eenmalige elementen) en sterke productiviteitsverbetering (gemiddelde vermindering VTE met 854).
- De genormaliseerde EBITDA steeg met 9,6 miljoen EUR. De gerapporteerde EBITDA werd geïmpacteerd door de herstructureringsprovisie met betrekking tot het sociale plan van Alpha voor een bedrag van 54,5 miljoen EUR.
- De genormaliseerde BGAAP nettowinst van bpost NV steeg met EUR 4,7 miljoen EUR en bedroeg 51,3 miljoen EUR.