bpost: resultaten derde kwartaal 2016
Woensdag 9 november 2016Kernfeiten derde kwartaal 2016
- De bedrijfsopbrengsten (inkomsten) bedroegen 538,1 miljoen EUR, d.i. een daling met 2,3%, de forse toename van de inkomsten bij Parcels werden gecompenseerd door de verwachte lagere vergoeding voor de DAEB en Domestic Mail.
- De onderliggende volumedaling bij Domestic Mail bedroeg -5,9% (-4,7% voor 3Q15). Bevestiging van de puike resultaten bij Advertising Mail gecompenseerd door Transactional Mail en Press.
- Aanhoudende groei van dubbele cijfers van het Domestic Parcels-volume met +12,7% (+13,5% voor 3Q15) ingevolge de groei van e-commerce en C2C. Verbeterd prijs/mix-effect van -1,8%.
- International Parcels steeg met 4,1 miljoen EUR, gesteund door een positieve bijdrage van de overnames, maar aanhoudend verlies van volumes naar China.
- Additional Sources of Revenues aangestuurd door Value Added Services.
- Kostenbesparingen op schema met een daling van de genormaliseerde kosten van 8,5 miljoen EUR, waardoor de loonindexering en de nieuwe CAO volledig gecompenseerd werden. Onderliggende productiviteitsverbeteringen van 604 VTE (gemiddelde onderliggende vermindering).
- Als de DAEB niet in aanmerking werd genomen, steeg de genormaliseerde EBITDA met 2,9 miljoen EUR tot 110,1 miljoen EUR, wat aantoont dat ons operationeel model goed blijft functioneren.
- De genormaliseerde BGAAP nettowinst van bpost NV daalde met slechts 0,8 miljoen EUR en bedroeg 50,5 miljoen EUR.
- Vooruitzichten voor 2016 opnieuw bevestigd: op schema en overtuigd om onze vooruitzichten te realiseren.