bpost resultaten derde kwartaal 2020

bpost resultaten derde kwartaal 2020

Aanhoudende sterke prestaties van Parcels & Logistics versnellen de verschuiving in winstbijdrage van de activiteiten en leiden tot verbeterde vooruitzichten

Kernfeiten derde kwartaal 2020

  • Bedrijfsopbrengsten van de groep bedragen 972,9 miljoen EUR, +10,4% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar en volledig toe te schrijven aan de aanhoudende sterke resultaten van Parcels & Logistics Europa & Azië en Noord-Amerika.
  • Gerapporteerde groep EBIT bedraagt 65,1 miljoen EUR, +81,5%. Aangepaste EBIT bedraagt 69,5 miljoen EUR (marge van 7,1%).
  • Versnelde margeverschuiving. De sterke prestaties van Parcels & Logistics Europa & Azië en Noord-Amerika, toe te schrijven aan e-commerce, versnellen de verschuiving in winstbijdrage van de activiteiten met hun gecombineerde, aangepaste EBIT-bijdrage (38,5 miljoen EUR) die voor het tweede kwartaal op rij die van Mail & Retail (35,7 miljoen EUR) overschrijdt.
  • Gerapporteerde EBIT Mail & Retail bedraagt 35,1 miljoen EUR. Aangepaste EBIT bedraagt 35,7 miljoen EUR (7,7% marge), d.i. slechts 2,7 miljoen EUR lager dan vorig jaar en is te verklaren door sterke groei van pakjesvolumes die via het postale netwerk verwerkt worden voor Parcels & Logistics Europa & Azië. Onderliggende postvolumedaling op-8,2% hield goed stand en deed het beter dan de vóór COVID-19 vermelde vork van -9% tot -11%.
  • Gerapporteerde EBIT Parcels & Logistics Europa & Azië bedraagt 29,0 miljoen EUR. Aangepaste EBIT bedraagt 29,7 miljoen EUR (11,3% marge), een stijging van 19,4 miljoen EUR en dus bijna een verdrievoudiging. De stevige margeverbetering is toe te schrijven aan sterke groei van pakjesvolumes die via het postale netwerk verwerkt worden. Volumes Parcels B2X +49.0% hoger jaar-op-jaar.
  • Gerapporteerde EBIT Parcels & Logistics Noord-Amerika bedraagt 5,6 miljoen EUR. Aangepaste EBIT bedraagt 8,7 miljoen EUR (2,9% marge) d.i. een stijging van 14,0 miljoen EUR, voornamelijk toe te schrijven aan Radial Noord-Amerika dat een aanhoudende sterke groei liet optekenen van bestaande klanten en klanten die zijn opgestart in 2019 (bedrijfsopbrengsten E-commerce logistics +25,2%) en daardoor profiteerde van een positief hefboomeffect.
  • COVID-19. Onze eerste prioriteit is zorgen voor de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en klanten. Sinds dit kwartaal wordt de impact van COVID-19 niet langer afzonderlijk vermeld, aangezien het loskoppelen van de effecten van de pandemie op de waargenomen business ontwikkeling steeds meer artificieel overkomt en dus minder betekenisvol is.
  • Aanval met ransomware. Op 15 oktober 2020 werd Radial Noord-Amerika het slachtoffer van een aanval met ransomware, wat een impact had op een deel van Radial zijn activiteiten in de VS. Radial heeft ondertussen de fulfilment activiteiten op al zijn locaties kunnen hervatten. Zie toelichting 22 (Belangrijke gebeurtenissen na balansdatum) voor meer informatie.
  • Vooruitzichten voor 2020 Uitgaande van de huidige situatie en feiten en rekening houdend met de financiële impact van de aanval met ransomware, kan de eerder herbevestigde vork voor aangepaste EBIT van de groep in 2020 naar boven herzien worden van 240-270 miljoen EUR tot minstens 270 miljoen EUR. Als gevolg van de tweede golf van de pandemie en de genomen lockdown maatregelen, is de zichtbaarheid m.b.t. het vierde kwartaal echter beperkt.
  • De strategische update en het herziene kader voor kapitaaltoewijzing, inclusief het nieuwe dividendbeleid, worden op 8 december 2020 aan de markt bekend gemaakt.
  • S&P herbevestigt de lange- en kortermijnkredietrating op A/A-1, stabiele vooruitzichten.

Jean-Paul Van Avermaet, CEO van bpost group

“Met een bedrijfsresultaat dat bijna verdubbeld is ten opzichte van vorig jaar kan ik trots uitstekende resultaten aankondigen voor het derde kwartaal van bpost group. Dit is in de eerste plaats te danken aan onze heel geëngageerde medewerkers wereldwijd, die hier op een fantastische manier toe hebben bijgedragen en ook vandaag in zeer moeilijke omstandigheden elke dag het beste van zichzelf geven voor onze klanten wereldwijd. In deze context van aanhoudende positieve resultaten kunnen we onze aangepaste EBIT-richtlijn voor de groep voor het jaar 2020 verhogen tot minstens 270 miljoen EUR. De wereld verandert aan een verbazingwekkend tempo, waarbij COVID-19 ertoe heeft geleid dat er meer mensen zich tot e-commerce hebben gewend. Dit heeft de sterke prestaties in onze Europese en Noord-Amerikaanse Parcels en Logistiek-afdelingen mede gevoed. De EBIT van Parcels & Logistics Europa en Azië is bijna verdrievoudigd, terwijl de EBIT van Noord-Amerika voor het tweede opeenvolgende kwartaal positief is, wat resulteert in een hogere gecombineerde bijdrage van deze business units aan de EBIT van de groep dan Mail & Retail. Dit toont aan dat we met onze bedrijfstransformatie op de juiste weg zitten om te bouwen aan een duurzame toekomst voor de onderneming".
 "Met de aankondiging van een nieuwe fulfilmentsite in de VS, 2 bijkomende pakjessorteermachines die in de zomer werden geïnstalleerd en nu volledig operationeel zijn in België, alsook plannen om Active Ants uit te breiden naar ons thuisland in de loop van 2021, blijven we investeren in bijkomende capaciteit. Terwijl de tweede golf van de pandemie met nieuwe lockdown maatregelen blijft zorgen voor onbekend terrein, zijn we bij bpost group volledig klaar voor de eindejaarspiek om met succes aan de verwachtingen van onze klanten te voldoen tijdens het belangrijkste seizoen van het jaar. Uiteraard staat de gezondheid van onze medewerkers en klanten altijd voorop".
 "Eerder dit jaar heb ik samen met het uitvoerend managementteam gewerkt aan de toekomstige strategische koers van bpost group. We stellen u met plezier het resultaat van deze oefening voor op 8 december 2020”.

Update activiteiten: Groei, duurzaamheid en klantenervaring

E-commerce logistics

bpost group blijft zijn activiteiten in E-commerce logistics verder ontwikkelen.

-        Active Ants 

Active Ants nam in Roosendaal zijn tweede site in Nederland in gebruik. Dankzij de meest innoverende technologieën zal deze nieuwe site miljoenen pakjes per jaar verwerken voor honderden webshops. bpost group wil in 2021 ook een eerste Active Ants-center openen in België.

-        Radial US 

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van klanten ingevolge E-commerce ontwikkelingen, zal Radial Noord-Amerika 40,0 miljoen USD investeren, voornamelijk in de loop van 2020 en 2021, in een nieuw fulfilment center dat is gevestigd in Locust Grove, Georgia. Daarbij worden 344 permanente voltijdse banen gecreëerd.

 Duurzaamheid

In het derde kwartaal bevestigde bpost group haar sterk engagement om de impact van haar activiteiten op het klimaat en de mobiliteit te verminderen.

-        Eerste Double deck trailers (DDT) voor het vervoer van pakjes en brieven in België: bpost group neemt tegen 2030 meer dan 320 double deck trailers in gebruik. In de daaropvolgende 20 jaar kunnen er daar nog eens 550 bij komen. Deze zullen de gewone grote opleggers vervangen, wat het aantal ritten en gereden kilometers tegen 2030 met 30% zal verminderen. bpost group investeert ook in vrachtwagens die rijden op vloeibaar aardgas (LNG) om alle oude vrachtwagens voor langeafstand ritten de komende jaren te vervangen.

-        Ledverlichting in alle sorteercentra: Vanaf februari 2021 zullen 4 sorteercentra van bpost group uitgerust zijn met ledlampen. Deze aanpassingen zullen het bedrijf toelaten om 51% te besparen op het elektriciteitsverbruik voor het verlichten van de Belgische sorteercentra en om de CO2-uitstoot met 1.000 ton per jaar te verminderen. Het sorteercentrum in Brussel was al uitgerust met ledverlichting.

-        bpost group werd lid van de nieuwe Belgian Alliance for Climate Action (BACA), die werd opgericht door The shift en WWF. De BACA is een coalitie van Belgische organisaties die publiekelijk blijk geven van ambitieuze klimaatdoelstellingen en kiezen voor Science Based Targets.

 Klantenervaring

Om beter te beantwoorden aan de verwachtingen van de klant ontwikkelt en integreert bpost group nieuwe tools om de klantenervaring aanzienlijk te verbeteren.

-        Lancering in oktober van een gebruiksvriendelijkere bpost.be-website op basis van de behoeften van de klant. 

-        Tegelijkertijd lanceerde bpost group in België een nieuwe Mobi, een slimme mobiele tool voor postbodes, die het mogelijk maakt om klanten in real time te informeren over de status van hun zending en hen de mogelijkheid biedt om zendingen digitaal te betalen aan hun voordeur.

Vooruitzichten voor 2020

De aangepaste EBIT van de groep kan naar boven worden herzien tot minstens 270,0 miljoen EUR, met inbegrip van de financiële impact van de aanval met ransomware bij Radial Noord-Amerika. Als gevolg van de tweede golf van de pandemie en de genomen lockdown maatregelen, is de zichtbaarheid m.b.t. het vierde kwartaal echter beperkt.

 De bijdrage per Business Unit zal verschillen van de oorspronkelijke vooruitzichten zoals uitgegeven op 17 maart 2020.

 De brutokapitaalsuitgaven zullen maximaal 150,0 miljoen EUR bedragen, in vergelijking met tot 200,0 miljoen EUR pre-COVID-19.

 Het herziene kader voor kapitaaltoewijzing, inclusief het nieuwe dividendbeleid, wordt op 8 december 2020 aan de markt bekend gemaakt.

Het volledige persbericht in bijlage.

20201103_Interim Condensed Financial Statements Q3_2020_NL.pdf 944 KB

 

Over bpost

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een dienstverlener op het vlak van pakjes- en e-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Wij leveren post en pakjes aan miljoenen klanten en verlenen logistieke diensten aan bedrijven en consumenten. Met meer dan 34.000 medewerkers in België en wereldwijd bedragen de totale bedrijfsopbrengsten van bpost 3.837,8 miljoen EUR, terwijl we onze impact op het milieu en de gemeenschappen rondom ons verminderen.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Muntcentrum, 1000 Brussel