bpost: resultaten tweede kwartaal 2018
Woensdag 8 augustus 2018Kernfeiten tweede kwartaal 2018
- De bedrijfsopbrengsten (inkomsten) bedroegen 928,4 miljoen EUR, d.i. een stijging met 32,7%, gedreven door overnames en de uitmuntende groei van Parcels.
- De onderliggende volume-evolutie bij Domestic Mail bedroeg -4,1%, gedreven door verbeterde Transactional Mail ondersteund door een gemakkelijke vergelijkbare basis (-9,9% voor 2Q17 versus -3,2% voor 2Q18) en briefwisseling rond specifieke thema’s in het kwartaal.
- Domestic Parcels volumes groeide met 25,8% (+25,5% voor 2Q17), in lijn met de vooruitzichten gedreven door een sterke groei van e-commerce en een aanhoudende positieve trend bij C2C. Prijs/mix-effect van -6,2%, volledig mixgerelateerd.
- International Parcels steeg met 4,3 miljoen EUR gedreven door de hogere inkomsten vanuit VS en Europa.
- Logistic Solutions steeg met 202,9 miljoen EUR, voornamelijk ingevolge de consolidatie van Radial (EUR +196,1 miljoen EUR).
- Additional Sources of Revenues (stijging van 15,6 miljoen EUR), ingevolge de overnames van Imex en M.A.I.L., Inc. in International mail.
- Fasering van de kosten in lijn met het traject voor het volledige jaar 2018, organische kosten onder controle. Exclusief de eenmalige elementen (+4,5 miljoen EUR netto), organische kosten beïnvloed door de groei van Domestic Parcels voor +8,3 miljoen EUR en transportkosten verbonden met de evolutie van de internationale activiteiten.
- Lagere EBITDA in lijn met de vooruitzichten bedroeg 140,4 miljoen EUR, ingevolge de hogere organische kosten.
- De BGAAP nettowinst van bpost NV steeg met 6,1 miljoen EUR en bedroeg 82,6 miljoen EUR.
- Bevestiging van de 2018 vooruitzichten en het ‘back-loaded’ traject: genormaliseerde EBITDA onderaan de vork van 560 tot 600 miljoen EUR; dividend ten minste 1,31 EUR