bpost: resultaten tweede kwartaal 2019

Kernfeiten tweede kwartaal 2019

  • 2Q19 in lijn met de verwachtingen, op schema voor vooruitzichten 2019
  • Bedrijfsopbrengsten Groep van 935,7 miljoen EUR (+0,8%)
  • Gerapporteerde Groep EBIT van 101,8 miljoen EUR. Genormaliseerde EBIT van 107,5 miljoen EUR (marge van 11,5%)
  • Mail & Retail
    • Totale bedrijfsopbrengsten van 521,4 miljoen EUR (-1,8%) als gevolg van een sterke onderliggende daling van het postvolume, gedeeltelijk gecompenseerd door verkiezingen en prijszetting.
    • Onderliggende daling van het postvolume met -9,4%, voornamelijk toe te schrijven aan Transactional Mail ingevolge een moeilijke vergelijkingsbasis en e-substitutietrend.
    • Gerapporteerde EBIT van 73,7 miljoen EUR. Genormaliseerde EBIT van 74,8 miljoen EUR (14,4% marge), voornamelijk beïnvloed door daling postvolume en loondrift.
  • Parcels & Logistics Europa & Azië
    • Totale bedrijfsopbrengsten van 201,4 miljoen EUR (+5,6%), ingevolge een stijging bij Parcels BeNe met 11,8% en afrekeningen van eindkosten in Cross-border.
    • Volumestijging Parcels BeNe met +17,7% ingevolge e-commerce.
    • Gerapporteerde EBIT van 22,3 miljoen EUR. Genormaliseerde EBIT van 23,6 miljoen EUR (11,7% marge): sterke verbetering EBIT marge dankzij de fasering van afrekeningen van eindkosten en de fasering van kosten naar de tweede jaarhelft.
  • Parcels & Logistics Noord-Amerika
    • In lijn met verwachtingen, totale bedrijfsopbrengsten van 239,0 miljoen EUR (-4,7%), voornamelijk beïnvloed door klantenverlies en tariefherzieningen bij Radial.
    • Goede commerciële ontwikkeling met een totale contractwaarde die de doelstelling voor het volledige jaar overtreft.
    • Gerapporteerde EBIT van -3,8 miljoen EUR, genormaliseerde EBIT van -0.5 miljoen EUR (-0,2% marge), voornamelijk beïnvloed door klantenverloop en tariefherzieningen, in lijn met de verwachtingen
  • S&P herbevestigd de lange en korte termijn krediet rating op zijn huidig niveau van A /A-1, vooruitzichten stabiel
Over bpost

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een dienstverlener op het vlak van pakjes- en e-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Wij leveren post en pakjes aan miljoenen klanten en verlenen logistieke diensten aan bedrijven en consumenten. Met meer dan 34.000 medewerkers in België en wereldwijd bedragen de totale bedrijfsopbrengsten van bpost 3.837,8 miljoen EUR, terwijl we onze impact op het milieu en de gemeenschappen rondom ons verminderen.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Muntcentrum, 1000 Brussel