bpost start nationale uitrol van digitale afwezigheidsberichten

bpost start nationale uitrol van digitale afwezigheidsberichten

Online bestellingen van a tot z digitaal

Na een succesvolle testfase introduceert bpost in heel België digitale afwezigheidsberichten. Wanneer een klant bij de levering van zijn online bestelling niet thuis is, zal de postbode geen papieren afwezigheidsbericht meer achterlaten in de brievenbus. De klant ontvangt deze boodschap dan in zijn mailbox en de My bpost-app. Daarmee verloopt de communicatie over het pakje, van bestelling tot levering, volledig digitaal. Dit initiatief kadert in het engagement van bpost om duurzame oplossingen te bieden in de e-commerce logistiek.

Digitale berichten voor wie een pakje verwacht

bpost rolt de digitale afwezigheidsberichten in het hele land uit nadat een test met meer dan 10% van het pakjesvolume goed werd onthaald. Het papieren afwezigheidsbericht van de postbode wordt zo vervangen door een digitale variant. bpost maakt hiervoor standaard gebruik van het e-mailadres dat de klant bij zijn online bestelling heeft opgegeven.

Jos Donvil, CEO bpost België: "Digitalisering levert hier ook overduidelijk duurzaamheidswinst op. De massa papieren afwezigheidsberichten wordt vervangen door digitale kennisgeving. De boodschap blijft, alleen het medium verandert. Van klanten die online bestellen is het e-mailadres sowieso al gekend en zij worden reeds via mail of de app op de hoogte gehouden van de status van hun bestelling. Dat het afwezigheidsbericht enkel nog in de mailbox valt, is simpelweg een logische volgende stap.”

Toch nog een afwezigheidsbriefje op papier?

De communicatie met klanten die online bestellen verloopt nagenoeg altijd volledig digitaal. Wanneer bpost niet over het e-mailadres van de klant beschikt, zal die wel nog een papieren briefje in de bus vinden.

Het papieren afwezigheidsbericht verdwijnt dus niet volledig. De postbode laat ook nog steeds een briefje achter bij wie afwezig is bij het bezorgen van een aangetekende zending of wanneer een pakje wordt aangeboden dat door een particulier is verstuurd en niet afkomstig is van een webshop.

bpost zet in op verdere verduurzaming van haar activiteiten

Bij e-commerce heeft de hele waardeketen een impact op het milieu. Digitale afwezigheidsbriefjes worden de norm voor de overgrote meerderheid van de klanten en daardoor zal het papierverbruik met 97% dalen. Dankzij deze papierbesparing, maar ook via andere initiatieven zoals de uitstootvrije bedeling van post, gerecycleerde verpakkingen of CO2-neutrale gebouwen draagt bpost bij tot de verduurzaming van haar activiteiten.

Gefaseerde uitrol tot september

Vanaf september zal in heel het land het digitale afwezigheidsbericht worden gebruikt. Elke maand worden nieuwe regio’s omgezet naar het nieuwe systeem. Voor elke opstart is er een zorgvuldige voorbereiding van één maand waarbij de klanten op de hoogte worden gebracht van deze aanpak. Daarnaast krijgen de postbodes de nodige training om zich helemaal vertrouwd te maken met het nieuwe proces.

Fanny Mindombe Woordvoerster, bpostgroup

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2023 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.272,2 miljoen EUR.

 

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel