bpost test verpakkingen die tot 100 keer kunnen worden hergebruikt

bpost test verpakkingen die tot 100 keer kunnen worden hergebruikt

Op 28 juni start bpost samen met het Franse bedrijf Hipli met een innoverend en duurzaam proefproject. Voor de levering van de bestellingen van de klanten van Torfs, A.S.Adventure en Juttu zullen herbruikbare verpakkingen worden gebruikt. Nadat de ontvanger zijn bestelling uit het pakje heeft gehaald, kan de lege verpakking teruggebracht worden via een rode brievenbus van bpost. Ze zal vervolgens worden schoongemaakt en terug in het e-commerce netwerk terechtkomen. Die verpakkingen kunnen tot wel 100 keer worden hergebruikt.

bpostgroup stelt alles in het werk om de meest duurzame logistieke en e-commerce partner te worden in de landen waar het actief is. Om nog maar eens aan te tonen dat e-commercelogistiek en duurzaamheid perfect hand in hand kunnen gaan, start bpost met een nieuw proefproject. Hiervoor gaat het bedrijf in zee met het Franse bedrijf Hipli, dat de herbruikbare verpakkingen ontwerpt. 

De winkelketens A.S.Adventure en Torfs nemen ook deel aan dit avontuur!  Tussen 29 juni en 29 september ontvangen de klanten van Torfs hun pakjes op een verantwoorde manier, dankzij deze herbruikbare verpakkingen. Voor de klanten van A.S.Adventure en Juttu gaat de test van start in augustus. 

Door herbruikbare verpakkingen te versturen wordt de CO2 voetafdruk met 83% verlaagd t.o.v. kartonnen verpakkingen. Dat blijkt uit een analyse van de levensduur ervan door Hipli. De verpakkingen zijn waterdicht en scheurvast. Ze zijn zo stevig dat ze wel tot 100 keer kunnen worden hergebruikt. In totaal zal Torfs zo’n 4.000 herbruikbare Hipli-pakjes naar zijn klanten versturen in het kader van dit proefproject dat drie maanden zal lopen. A.S.Adventure heeft zich dan weer geëngageerd voor 2.000 ecologisch verantwoorde pakjes. 

De herbruikbare verpakkingen, die tot het formaat van een envelop kunnen worden gevouwen, kunnen gratis worden teruggestuurd via het Netwerk van ophaalpunten van bpost (Rode brievenbus, Postkantoor, Pakjespunt, PostPunt...). 

De herbruikbare verpakkingen zullen ook op een maatschappelijk verantwoorde en geëngageerde manier worden schoongemaakt. Die taak zal worden uitgevoerd door de werknemers van ETA123, een beschermde werkplaats in Beauraing.  

Story image

 

Over Hipli 

In juli 2020 lanceerden Léa Got en Anne-Sophie Raoult he bedrijf  Hipli in Frankrijk. Het bedrijf biedt het bedrijf biedt als dienst verpakkingen aan, die ontworpen zijn om 100 keer herbruikt te worden. Om dit mogelijk te maken werd ook het logistiek proces hiervoor geoptimaliseerd..  De focus van Hipli ligt op de functie van het product. Het gaat dus om een circulaire dienst, die van begin tot eind wordt gecontroleerd. Het doel van deze service is de impact van e-commerce op onze planeet, zo klein mogelijk houden.  Hipli heeft zich er snel opgewerkt tot marktleider en heeft al meer dan 350 merken aan zich weten te binden (Cdiscount, Balzac Paris, la Camif …). 

Over Torfs 

Torfs is een Belgische fashionretailer, die naast schoenen, ook kledij, handtassen en accessoires verkoopt. De keten telt 80 fysieke winkels en een webshop. Als familiebedrijf gelooft Torfs dat 360° zorg resulteert in 360° winst. Door zorgzaam om te springen met al zijn belanghebbenden, zoals zijn medewerkers, zijn klanten, de samenleving en de planeet, wil het bedrijf meerwaarde creëren, ook los van het zuiver financiële. 

Over A.S.Adventure 

Sinds 1995 groeide A.S.Adventure uit tot hét outdoor- en vrijetijdsconcept met meer dan 50 winkels in drie landen. Ons doel? Klanten inspireren om grenzen te verleggen door hun nieuwsgierigheid te prikkelen. En dat begint al in onze winkels, waar we met een ruim assortiment, persoonlijke service én deskundig advies een wereld vol unieke ervaringen creëren. Avontuur is géén bestemming of activiteit. Het is een positieve manier om bewuster met je leven om te gaan, in al z’n aspecten.
​Van bergwandelaars tot achtertuinkampeerders, van wereldreizigers tot urban explorers: bij A.S.Adventure voelt élk type avonturier zich thuis. Want adventure is everywhere.

Over Juttu

Juttu is een concepstore full of fashion, maar ook home & deco, beauty, food, boeken en cadeau-ideeën voor hem en haar. Juttu is echter zoveel meer dan een winkel, ​ Juttu is a way of living.Een lifestyle waarbij we hoog inzetten op trends, feelgood en positiviteit, maar ook op bewustzijn. Dat levert een unieke, eigenzinnige mix op van lokale en internationale brands met een sterk verhaal. Het is net de liefde voor dat soort verhalen dat onze klanten, medewerkers en leveranciers met elkaar verbindt. Juttu: Home of brands, house of friends.

Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup

Voor meer informatie: 

  • Julie Albert ​ (Hipli) ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ M. julie.albert@hipli.fr
  • Toon Torfs (Torfs) ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ M. toon@torfs.be
  • Claudia Verswyver (A.S.Adventure en Juttu)
    ​M. Claudia.verswyver@retailconcepts.be

 

 

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2023 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4.272,2 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel