bpost wordt DE ondersteunende partner voor de webshop met groeipotentieel
Maandag 20 september 2021Aanbod en vraag in de e-commerce zijn vorig jaar sterk geëvolueerd. 42% van de bestaande Belgische webshops werd in 2020 opgezet, wat betekent dat er dagelijks ongeveer 52 webshops gecreëerd werden (tov 14 in 2019)*. Via het in juni 2020 opgestarte platform elkezaakonline.be, ondersteunde bpost daarvan 1400 lokale handelaars bij hun eerste e-commerce stappen. Elkezaakonline.be schakelt deze maand een versnelling hoger om een uitgebreider, en meer gepersonaliseerd, gamma diensten aan te bieden aan de kleine en middelgrote ondernemingen die al een webshop hebben, of er aan denken om er mee te starten.
Door de coronacrisis heeft de Belgische bevolking massaal haar toevlucht gezocht tot de e-commerce. bpost leverde in de eindejaarsperiode van 2020-2021 op sommige piekdagen meer dan 700.000 pakjes! En de groei houdt aan. De lokale kleine en middelgrote ondernemingen hebben alle troeven in handen om daar mee van te profiteren met hun eigen e-commerce activiteiten. bpost wil hen daarin nog meer ondersteunen.
Sinds de opstart van het platform elkezaakonline.be in juni 2020 hielp bpost 1400 lokale handelaars bij hun eerste e-commerce stappen. Recent onderzoek** wijst uit dat 83% van de huidige gebruikers van het platform tevreden tot zeer tevreden zijn. bpost stelt echter vast dat er nog enorm potentieel is bij de meeste webshops om nog meer digitaal te verkopen. Gebruikers geven aan dat het gebrek aan tijd de belangrijkste horde is om hun website niet verder te professionaliseren. Ook geeft 65% van de KMO’s met een webshop, of plannen om een webshop op te starten, aan dat ze zich onvoldoende gewapend voelen om extra klanten aan te trekken via online marketing. Meer dan de helft van deze respondenten (53%) zegt dat ze bijkomend advies op vlak van digitale marketing kunnen gebruiken.
Van interessante content…
Precies daar wil bpost op inspelen met een upgrade van zijn Elke zaak online-diensten. Het platform bood oorspronkelijk vooral een technische en inhoudelijke ondersteuning om de eerste stappen te zetten bij het opzetten van een webshop. Dat aanbod wordt nu sterk uitgebreid, zowel voor startende online ondernemers, maar ook voor ondernemers die al een tijdje een webshop hebben. In eerste instantie bevat het platform elkezaakonline.be veel interessante en relevante content, die de zaakvoerder inspiratie, ondersteuning, kennis,… biedt over de topics waar hij/zij van wakker ligt. Dat gaat over hoe een webshop opstarten, welke verkoopkanalen kiezen, SEO-advies, online marketing, hoe je verzendingen en retours te optimaliseren, wat verwachten consumenten van de levering van hun pakjes,… Een tweede pijler die wordt aangeboden is het volgen van maandelijkse, praktische en gratis webinars waarin de meest voorkomende uitdagingen stuk voor stuk aan bod komen en worden toegelicht.
… tot persoonlijk advies
Daarnaast kan elke zaakvoerder eveneens een gratis sessie van 1 uur boeken voor persoonlijk advies met een e-commerce expert. Samen bekijken ze de bestaande webshop; de expert luistert naar de uitdagingen en moeilijkheden. Op basis van het gesprek, stelt de expert een plan van aanpak voor om de webshop naar een hoger niveau te tillen. Deze geïndividualiseerde aanpak wordt sterk geapprecieerd door de gebruikers.
Referenties:
*e-commerce barometer 2020 van The House of Marketing en SafeShops.be
**Onderzoek door Ipsos in opdracht van bpost, uitgevoerd in januari en februari van dit jaar, bij een sample bestaande uit 50% bestaande Elkezaakonline-gebruikers en 50% zaakvoerders die het platform nog niet gebruikten(zowel in Nederlands als in Frans).