Een aangetekende zending ontvangen of versturen wordt eenvoudiger dan ooit

Een aangetekende zending ontvangen of versturen wordt eenvoudiger dan ooit

bpost wil meer dan ooit zijn kernproducten heruitvinden en verbeteren aan de hand van de behoeften die onze klanten anno 2024 hebben. De aangetekende brief krijgt daarom nu als eerste een 'upgrade'. Zo'n brief versturen of ontvangen wordt eenvoudiger dan ooit! Zo kan je als particulier straks jouw aangetekende zending ontvangen na identificatie via itsme®, meldingen krijgen via de My bpost-app of iemand anders een machtiging geven.

Het vereenvoudigen van de aangetekende zendingen is slechts één van de vele verbeteringen waaraan bpost hard werkt. Onze traditionele kernproducten, waartoe bijvoorbeeld ook rouwbrieven horen, worden volop opnieuw uitgevonden. Dezelfde oefening maken we voor onze moderne tools, zoals de My bpost-app. bpost is immers uitgegroeid tot een sterke logistieke speler, en daar horen moderne mailproducten en slimme digitale hulpmiddelen bij.

Wat verandert er precies?

  • Notificaties en personalisatie van de zending via de My bpost-app
  • Samenwerking met itsme® voor een eenvoudige identificatie
  • Volmacht geven om de zending te ontvangen via QR-code
  • Zelf verzendingsetiketten aanmaken voor een vereenvoudigde verzending

De aangetekende zending blijft een baken van vertrouwen voor verzendingen, dit zowel voor particulieren als bedrijven. Daar verandert de digitalisering niets aan, ze behoudt haar juridische waarde. Vaak worden aangetekende zendingen gebruikt om belangrijke documenten te versturen, zoals contracten, juridische brieven, facturen of officiële communicatie. In al deze gevallen is het cruciaal om te kunnen bewijzen dat de zending werd verstuurd én ontvangen. bpost lanceert nu verschillende nieuwigheden om dit gemakkelijker te maken. In eerste instantie voor particulieren, maar met de ambitie dit verder uit te rollen in de toekomst.

De My bpost-app is centraal in de vernieuwingen rond de aangetekende zending. Met de My bpost-app kan je immers meldingen krijgen en ook gepersonaliseerde voorkeuren beheren. Je kan dus kiezen op welke manier je de aangetekende zending wil ontvangen en beheren. (*)

Nog simpeler via itsme®

Gezien de juridische waarde van aangetekende zendingen is de identificatie cruciaal. Die wordt voor een verzender of ontvanger van zo’n zending makkelijker én veiliger dan ooit. Hiervoor werkt bpost vanaf nu samen met itsme®, de Belgische digitale identiteitsapp. Je kan ervoor kiezen om je te identificeren via itsme® in jouw My bpost-app en zo de aangetekende zending te accepteren. Op dezelfde manier kan je jouw voorkeuren voor ontvangst aanpassen.

Door deze samenwerking met itsme® maakt bpost het voor de 7.2 miljoen Belgische gebruikers van de itsme®-app mogelijk om hun aangetekende zendingen sneller dan ooit te ontvangen, zonder onnodig tijdverlies en zonder aan betrouwbaarheid en kwaliteit in te boeten. Zo staan innovatie en digitalisering meer dan ooit centraal in het verbeteren van onze klantenervaring.

Naast de optie ‘identificeren via itsme®' kan je er overigens ook voor kiezen om je via de My bpost-app te identificeren door je identiteitskaart te scannen met je smartphone en een selfie te nemen.

Notificaties en gepersonaliseerde voorkeuren via de My bpost-applicatie

Via de notificaties van de My bpost-app krijg je als bestemmeling vanaf nu vooraf de melding dat er een aangetekende zending bij jou zal aankomen. Dit kan ook via mail. Op die manier kan je je voorbereiden door de leveringsvoorkeuren aan te passen zoals het je uitkomt, of door je zo te organiseren dat je thuis bent op het moment dat de zending aankomt.

Geef volmacht via QR-code

Ben je niet thuis, dan biedt bpost je nu de mogelijkheid een unieke QR-code aan te maken waarmee iemand van jouw contacten een aangetekende brief kan ontvangen. Je kan deze ‘one shot’ QR-code aanmaken zonder dat je een identiteitsbewijs hoeft voor te leggen of een formulier voor een klassieke volmacht op termijn hoeft in te vullen. De vertrouwenspersoon toont ze aan de postbode, die ze scant en hem/haar de aangetekende zending geeft. Dit biedt meer flexibiliteit voor klanten die niet persoonlijk naar het postkantoor of postpunt kunnen gaan om hun zending op te halen.

Voor "klassieke" volmachten op langere termijn (tot 3 jaar) kan de bestemmeling een QR-code sturen naar de gekozen vertrouwenspersoon. Die kan de aangetekende zendingen dan ontvangen namens de persoon die hem heeft aangesteld en ze zelfs in het postkantoor of postpunt gaan ophalen.

Verzendetiketten aanmaken via de My bpost-app

Niet alleen de ontvangst van aangetekende zendingen is vereenvoudigd, ook ze versturen is nu makkelijker via de My bpost-app. Klanten kunnen het verzendingsetiket eenvoudig zelf aanmaken via de app en deze vervolgens thuis of in een postkantoor of postpunt afdrukken. Zodra het etiket op de zending plakt, kan deze eenvoudig in een van de brievenbussen van het bpost-netwerk worden gestopt, of in elk postkantoor of postpunt worden afgegeven. Deze nieuwe functie bespaart tijd en onnodige verplaatsingen. Bovendien zijn de ontvangstberichten volledig gedigitaliseerd, wat de zendingen dus milieuvriendelijker en traceerbaarder maakt.

 

 

(*) Bepaalde aangetekende zendingen mogen nooit in de brievenbus worden gestopt of afgegeven worden op vertoon van de ‘one shot’ QR-code. De postbode heeft nog altijd een handtekening nodig voor aangetekende zendingen met ontvangstbevestiging (inclusief gerechtsbrieven), aangetekende verkiezingspost, aangetekende zendingen met aangegeven waarde of aangetekende zendingen die te groot zijn voor de brievenbus. Ook als de brievenbus niet aan de voorschriften voldoet of onvoldoende veiligheidsgaranties biedt, mogen er geen aangetekende zendingen in bezorgd worden.

Mathieu Goedefroy Woordvoerder, bpostgroup

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2023 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4.272,2 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel