JBC schakelt Active Ants in voor logistieke opvolging webbestellingen

JBC schakelt Active Ants in voor logistieke opvolging webbestellingen

Active Ants Willebroek verdubbelt capaciteit

Het Belgische kledingmerk JBC zal in de toekomst beroep doen op Active Ants, dochteronderneming van bpostgroup en actief in logistieke ondersteuning voor webshops. Vanaf september worden de online bestellingen van de kledingwinkel verwerkt in het fulfilment center te Willebroek.

De online aankopen blijven sinds corona in vele sectoren op een hoog niveau, zo ook in fashion. Wanneer een bestelling op een webshop wordt gevalideerd, start een heel logistiek proces achter de schermen. Winkelketen JBC vertrouwt vanaf september de logistieke ondersteuning van de onlineverkoop toe aan de Belgische tak van Active Ants: het gaat dan om de opslag, het picken, verpakken en verzenden van de pakjes die voortaan verstuurd zullen worden in een duurzame verpakking met JBC-logo.

Gert Hellemans, General Manager Active Ants Belgium: “We zien dat de vraag naar e-fulfilment steeds toeneemt. Wij hadden een verdubbeling van onze capaciteit voorzien vanaf de opening in 2021, maar omwille van de groei hebben wij het proces versneld. We beschikken dus zeker over voldoende plaats om de samenwerking met JBC op te starten. We zijn blij dat ze ons deze blijk van vertrouwen geven en kiezen voor een partner waar moderne technologie de koppeling maakt tussen efficiëntie en ecologie.”

Duurzaamheid voorop

In de warehouse van Active Ants werken de medewerkers samen met robotten om de orders voor te bereiden. Deze vooruitstrevende aanpak schenkt bijzonder veel aandacht aan duurzaamheid bij de verwerking van elke webbestellingen. De software selecteert steeds de kleinst mogelijke doos waar het verzendlabel rechtstreeks op wordt geprint om overbodig papier te vermijden. Daarnaast zit er zo weinig mogelijk lucht in de verpakking doordat de verpakkingsmachines de dozen insnijden op maat van het product. Zo hoeft er bovendien geen extra opvulmateriaal gebruikt te worden in de doos. Kleinere pakjes hebben als voordeel dat ze minder plaats innemen bij transport. Dankzij deze initiatieven kan Active Ants zijn CO²-uitstoot tot gemiddeld 40% terugdringen.

Bart Claes, CEO van JBC, geeft aan: “Dankzij het innovatieve karakter en de doorgedreven automatisering van het logistieke proces, is Active Ants klaar voor de toekomst. Dat in combinatie met hun duurzame aanpak, maakte hen voor ons een logische keuze als nieuwe logistieke partner.”

JBC hecht veel belang aan duurzaamheid en kiest voortaan voor een lokale partner die deze waarde met hen deelt.

Uitbreiding te Willebroek

Active Ants heeft zijn e-fulfilment center te Willebroek in april, een jaar eerder dan voorzien, uitgebreid om aan de toenemende vraag aan logistieke ondersteuning van webshops te beantwoorden. Met deze uitbreiding werd het aantal opslagplaatsen in de Autostore opgedreven ​ van 20.000 naar 52.000 en het aantal poorten verdubbeld van 5 naar 10. Daarnaast zorgen 20 extra medewerkers voor de nodige versterking van de teams. Het aantal bestellingen kan nu oplopen tot 8.000 per dag. ​

De Autostore is een uniek geautomatiseerd systeem waar goederen heel condens zijn opgeslagen in bakken. Opslagrobots verwerken inkomende bestellingen door de juiste bakken van de producten te selecteren. Daarna brengen de robots deze bakken naar de medewerkers aan de vulstations om de bestellingen af te werken.

Het e-fulfilment center in Willebroek heeft een oppervlakte van 10.000 m2. Het is een state-of-the-art innovatief center dankzij de inzet van 30 opslagrobots en 50 draagrobots die de werknemers assisteren. In dit ultramoderne warehouse worden duizenden goederen met het Autostore systeem ingepakt voor webwinkels, waaronder JBC. De opslag, order-picking, verpakking en sortering van goederen zijn volledig geautomatiseerd.

​Active Ants is een Europese speler en heeft nog twee vestigingen in Nederland, één in Duitsland en in Engeland.

Active Ants Willebroek in cijfers

  • Gebruikte oppervlakte: ​ van 7.000m² naar 8.000m²
  • Opslagcapaciteit: ​ van 20.000 naar 52.000 Autostore bakken
  • Aantal poorten voor picking: van 5 naar 10 poorten
  • Aantal bestellingen: tot 8.000 per dag
  • Aantal robots: van 50 naar 80 robots

Over Active Ants

Active Ants is in 2010 opgericht met het idee om e-fulfilment door middel van innovatie, automatisering en het werken met robotjes, accurater en efficiënter te laten zijn. Active Ants is inmiddels uitgegroeid tot een van de grotere spelers in Nederland met meer dan 250 klanten en ruim 5 miljoen orders per jaar. Sinds 2018 maakt Active Ants deel uit van bpostgroup.

Over JBC

Het verhaal van JBC start in 1975, wanneer Jean-Baptiste Claes zijn initialen uitleent aan de allereerste JBC-winkel in Schulen. Sindsdien groeide de moderetailer uit tot een toonaangevend familiebedrijf met een hart voor alle families. In 1985 stapten ook Bart en Ann, de kinderen van Jean, in het familiebedrijf, die sinds 2003 JBC zij aan zij leiden als één van de grootste Belgische kledingketens. JBC telt maar liefst 115 winkels in België en Luxemburg en sleepte met hun webshop reeds verschillende prijzen in de wacht.

​De hele #JBCfamily is fier op zijn Belgische roots en gelooft sterk in lokale verankering en het ondersteunen van lokaal talent, zoals met zijn Local Markets waarbij ze Belgisch talent een platform geven. JBC streeft naar betaalbare en kwaliteitsvolle kleding, die geproduceerd wordt met respect voor de planeet en iedereen die erop woont. Daarnaast is het merk sinds 1 april 2015 lid van de Fair Wear Foundation en bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Het feit dat Ann Claes in 2018 werd uitgeroepen tot CSR Professional of the Year, is dan ook een mooie erkenning van deze inspanningen. Ook in de winkels zet JBC maximaal in op duurzaamheid: in 2021 opende JBC zijn eerste conceptstore in Leuven, met duurzaamheid en familiebeleving als focus. Interactieve snufjes zoals een doe-het-zelf recyclagemachine, een ‘Studio Unique’ repair corner en interactieve schermen leren er kinderen spelenderwijs alles bij over duurzame mode. Als kers op de taart won JBC in 2021 de X² Award als het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig ondernemen. JBC is – samen met Belgische modemerken Mayerline en CKS – onderdeel van de Claes Retail Group (CRG).

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Katrien Vangrunderbeeck van de afdeling PR & Communicatie van JBC via katrien.vangrunderbeeck@claesretailgroup.com of telefoonnummer +32 11 51 03 24 (tijdens werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).

Fanny Mindombe Woordvoerster, bpostgroup
Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup
Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2023 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.272,2 miljoen EUR.

 

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel