Met de bpaidkaart kan je jezelf zijn

bpost past zijn inclusiebeleid op zijn producten en diensten toe: je kan je bpaidkaart personaliseren en zelf de voornaam kiezen die er op komt.

bpost zet een stap verder in zijn inclusiebeleid. Vanaf eind dit jaar kan je kiezen welke voornaam je op je bpaidkaart wil zien staan om je identiteit weer te geven. Ook nieuw: een inkeping op de voorafbetaalde kaart zodat slechtzienden de kaart gemakkelijk in hun portefeuille kunnen terugvinden.

De maatschappij is heel divers op het vlak van leeftijd, taal, ​ seksuele geaardheid, fysieke beperkingen, gender enz. ​ Diversiteit is een feit, inclusie de keuze van bpostgroup. Om ervoor te zorgen dat alle mensen zich erkend en aanvaard voelen zoals ze zijn, past bpost zijn diensten- en productaanbod voortdurend aan.

bpaid, de tolerante kaart

bpost streeft naar een maatschappij met meer gelijkheid. Elk gebaar telt. Daarom heeft bpost een nieuwe mogelijkheid voor al wie een bpaidkaart heeft. Vanaf eind dit jaar kunnen klanten kiezen welke voornaam er op deze kaart komt. Die mag verschillen van de voornaam op de administratieve documenten. Zo kan bijvoorbeeld al wie tot de LGBTQIA+-gemeenschap, met inbegrip van transgenders en/of niet-binaire personen, behoort een voorafbetaalde kaart op maat met hun echte identiteit erop hebben.

Nathalie Deck, Retail Business Development Program Manager bij bpost, zegt: “Wij zijn bij bpostgroup trots dat we de bpaid True Name kunnen lanceren met Mastercard. Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen de kans moet krijgen om zichzelf te zijn en moet worden aangesproken met de voornaam die zijn identiteit weergeeft."
Sarah Schlitz, Staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit, ziet het als volgt: “Je voornaam is het eerste wat ​ de buitenwereld te horen krijgt en heb je vaak voor het leven. Maar voor sommige mensen komt de voornaam die ze bij hun geboorte krijgen niet overeen met hun genderidentiteit of -beleving. Transgenders die niet de kans kregen om hun wettelijke documenten te wijzigen, krijgen vaak te maken met discriminatie en geweld wanneer zij officiële documenten zoals bankkaarten voorleggen. Ik ben blij met de ontwikkeling van het True Name-project, waaruit blijkt dat bedrijven ook een rol kunnen spelen in de opbouw van een meer inclusieve samenleving. Dit project zal een echt een verschil maken voor ​ duizenden mensen."

Opname Mastercard

MP4 246 MB

 

Slechtzienden niet vergeten

Ook nieuw: dankzij de driehoekige inkeping aan de rechterkant van de voorafbetaalde kaart kunnen slechtzienden ze makkelijker gebruiken. Op die manier kunnen ze namelijk het verschil voelen tussen de voorafbetaalde kaart en de andere betaalkaarten in hun portefeuille. Zo kunnen ze zelf volledig contactloos betalen.

De kaarten worden vanaf het einde van het jaar geproduceerd onder voorbehoud van de voorraden en de levering van de grondstoffen.

"We hebben allemaal recht op financiële producten die onze ware identiteit weerspiegelen. Voor het eerst zal bpost in België de True Name-functie aanbieden, waarmee kaarthouders hun bpaidkaart kunnen personaliseren met de voornaam van hun keuze. Op die manier wordt een belangrijke hindernis ​ voor sommige transgender- en/of non-binaire personen weggenomen en krijgt iedereen de kans om veilig, eenvoudig en met trots zijn echte naam te gebruiken", zegt Henri Dewaerheijd, Country Manager Mastercard Belux. "Door al zijn kaarten dankzij Touch Card beter herkenbaar te maken voor blinden en slechtzienden, wil bpost bovendien de bancaire en financiële sector inclusiever maken voor iedereen. Wij roepen de sector op om dit net als wij voor iedereen zo te doen."

 

Veerle Van Mierlo

Woordvoerster (enkel voor journalisten), bnode

 

 

Over bnode

Over bnode

bnode (voorheen bpostgroup) is een digitale expert in pakketlogistiek, actief in Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific. De groep opereert via drie businessunits: 3PL (binnenkort paxon, met merken zoals Active Ants, Staci en Radial), Cross-border (actief onder de naam Landmark Global) en BeNe last-mile (bpost, Dynagroup, Euro-Sprinters, …).

Met meer dan 37.000 medewerkers en een omzet van 4,3 miljard euro in 2024 is bnode een belangrijke logistieke speler. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve, duurzame en klantgerichte logistieke oplossingen. Als een mens- en milieuvriendelijk bedrijf creëert bnode duurzame langetermijnwaarde voor klanten en aandeelhouders.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel