Nieuwe Europese wetgeving voor aankopen buiten de EU op 1/7

Nieuwe Europese wetgeving voor aankopen buiten de EU op 1/7

bpost start informatiecampagne

Minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, kondigde vorige week aan dat de Europese Unie vanaf 1 juli 2021 nieuwe Europese wetgeving invoert voor aankopen buiten de EU. Bedoeling is om goederen die van buiten de EU worden ingevoerd geen btw-voorkeursbehandeling meer te geven in vergelijking met goederen die binnen de EU worden gekocht. Vandaag, en tot 30 juni 2021 betaalt men op producten, met een waarde kleiner of gelijk aan 22 euro, van buiten de EU immers geen btw.

Concreet betekent dit dat op alle aankopen bij buitenlandse webwinkels die zich buiten de EU bevinden en die vanaf 1 juli in België worden geleverd, btw en mogelijk invoerkosten worden aangerekend. Dit geldt ook voor zendingen die voor 1 juli werden besteld, maar pas na 1 juli worden geleverd. Niet alleen bpost zal die extra kosten aanrekenen, maar ook elke andere pakjesbezorger.

Als verantwoorde e-commerce-speler, wenst bpost de consumenten te informeren over die bijkomende kosten. De onderneming start daarom een uitgebreide campagne met een informatieve video, o.a. via social media. Het is de bedoeling de consumenten bewust te maken van deze verandering in regelgeving, waar bpost zelf dus niet de initiatiefnemer van is.

Wat moet je als koper doen?

Bij aankoop van producten buiten de EU, zal de consument goed moeten nakijken of de webshop de BTW verrekend heeft.

Als de verkoper geregistreerd is in het nieuwe btw-systeem en het één-loketsysteem voor invoer (import one stop shop - IOSS) gebruikt, zijn er geen extra kosten voor de consument wanneer het gaat om goederen met een waarde tot 150 euro.

Is de webshop niet in het één-loketsysteem (IOSS) geregistreerd, dan zal de consument de btw en mogelijk de invoerkosten, die door de vervoerder in rekening worden gebracht voor de invoer van de goederen in de EU, apart moeten betalen.

Eventuele kosten betalen via My bpost app of Track & Trace

bpost vergemakkelijkt dat betalingsproces. In het geval die btw en invoerkosten worden aangerekend, krijgt de koper via e-mail, sms (van nummer 8152), app notificatie of brief een uitnodiging om de betaling te doen. Die betaling kan veilig gedaan worden via de My bpost app of via de bpost Track & Trace website. Eens de betaling gedaan zal het pakje geleverd worden.

bpost vermeldt altijd de referentie van het pakket in zijn communicaties naar de klant. De consument die niet zeker is of een bericht betrekking heeft op een door hem/haar besteld pakje, kan de barcode steeds controleren via de T&T website van bpost of in de my bpost app.

Ter informatie: Omwille van veiligheidsredenen, bouwt bpost betaling van de verschuldigde btw en invoerkosten aan de postbode of in een bpost Afhaalpunt af vanaf juni 2021.

 

Meer informatie en een concreet voorbeeld vind je op: www.bpost.be/shoppen-buiten-eu of

https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/pakketten/nieuwe-btw-regels-e-commerce

 

Over bpost

Over bpost group

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2020 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.154,6 miljoen EUR.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Muntcentrum, 1000 Brussel