Pakjes meegeven met de postbode voor verzending kan nu in het hele land
Van februari tot september van dit jaar liep er in een 8 gemeenten een bpost pilootproject waarbij particulieren verzendklare pakjes konden meegeven met de postbode wanneer die een ander pakje aan de deur komt leveren. Vanaf vandaag is deze nieuwe dienstverlening mogelijk in heel België.
Maandag 3 oktober 2022Het pilootproject werd begin dit jaar opgestart in Wevelgem, Brussel, Mol, Leuven, Tournai, Rixensart, Geel en Lontzen en deelgemeenten. Oorspronkelijk zou het project lopen tot april, maar gezien het grote succes werd besloten de proefperiode alvast tot september te verlengen. Het succes hield aan en om de tevredenheid objectief te meten, deed bpost in die extra maanden een bevraging in de betrokken gemeenten. De resultaten waren ronduit positief. Daarom breidt bpost deze service nu uit naar het hele land.
Opmerkelijk resultaat bij de bevraging was ook dat 80% van de pakjes die werden meegegeven met de postbode retourzendingen waren.
Deze dienstverlening zet volop in op gebruikersgemak en duurzaamheid, want de consument hoeft niet meer zelf naar een Afgiftepunt te gaan voor het verzenden of retourneren van een pakje. Consumenten die vaak thuis zijn, profiteren van het feit dat de postbode aan huis komt om een pakje te brengen om hem een ander pakje mee te geven. Minder verplaatsingen dus.
Voor consumenten die vaker onderweg zijn, zijn er uiteraard ruim mogelijkheden om een pakje te verzenden: via het bpost netwerk van meer dan 2600 Afgiftepunten, zoals Postkantoor, Postpunt, Pakjespunt of Pakjesautomaat. Het dichtstbij zijnde adres vindt men via deze link: https://www.bpost.be/nl/verkooppunten
Wat zeggen de gebruikers van deze dienstverlening?
De gebruikers geven aan dat vooral de tijdwinst en het fijne contact met de postbode een grote meerwaarde aan de dienstverlening zijn. Enkele reacties;
- Wat een tijdswinst ! Heel fijne dienstverlening.
- Heel efficiënt, aangezien we dit combineren als iemand een pakje krijgt.
- Hoefde zelf pakjes niet te dragen naar postkantoor
- Gaat heel vlot, goed contact met postbode
Hoe gaat het in zijn werk?
Het te versturen of te retourneren pakje dient verzendklaar te worden gemaakt voordat het overhandigd wordt aan de postbode. Dit betekent dat er een geldig en volledig ingevuld bpost verzendlabel op moet kleven. Het verzendetiket kan worden aangemaakt en betaald via de website - https://parcel.bpost.be/nl/parcel-detail of de mybpost app.
In de My bpost app kan men nagaan wanneer de postbode passeert om een pakje af te leveren. Wanneer men dat in ontvangst neemt, kan ook het te verzenden pakje worden meegegeven. Een pakje retourneren wordt zo nog makkelijker voor de online shoppers en nog beter voor het milieu.
Praktisch:
Deze dienstverlening geldt enkel voor particulieren en uiteraard worden exclusief bpost-pakjes meegenomen. Je kan slechts maximum twee pakjes per keer meegeven. Het maximale gewicht van het pakje is 30 kg.
Let op: De postbode zal het pakje enkel meenemen wanneer het voldoet aan de voorwaarden, dwz, <30 kg, niet te groot, goed ingepakt, én hij heeft voldoende ruimte in zijn wagen. Ook is het mogelijk dat het pakje dat de postbode aflevert in de brievenbus past. In dat geval belt hij niet aan en zal het niet mogelijk zijn een pakje mee te geven.
Voor de regionale pers:
Van de gemeenten waar het pilootproject liep, waren Leuven en Geel de koplopers van het aantal pakjes die werden meegegeven.