Pakjesbezorging wordt digitaler: geen briefje van de postbode meer in de bus
Vanaf oktober steken postbodes in heel België in principe geen briefje meer in de bus wanneer je niet thuis bent om een pakje te ontvangen. Je krijgt nu standaard een notificatie via de My bpost app of via mail. Pakjesbezorging wordt zo digitaler dan ooit tevoren. De maatregel bespaart ook 394 ton CO2 per jaar.
Maandag 30 september 2024Het digitale alternatief voor het papieren afwezigheidsbriefje is te danken aan het grote succes van de My bpost app, die al door 4.3 miljoen Belgen gebruikt wordt. In februari van dit jaar kondigde bpost aan dat het nieuwe systeem, waarbij je van de postbode een notificatie via de app of via mail ontvangt wanneer je niet thuis bent, systematisch en per regio over heel het land zou uitgerold worden. Vanaf oktober 2024 is in alle Belgische gemeenten het nieuwe systeem van toepassing.
My bpost app: de sleutel voor een betere ervaring
Het digitaliseren van de pakjesbezorging is slechts één van de vele verbeteringen waaraan hard gewerkt wordt. bpost is immers uitgegroeid tot een sterke logistieke speler, en daar horen moderne oplossingen en slimme digitale hulpmiddelen bij. Meer dan ooit zal de ervaring van bpost-klanten verlopen via de My bpost app, waar al je pakjes, aangetekende zendingen en andere mailproducten digitaal samenkomen. Je checkt er gemakkelijk de status van jouw zending, je kan je levervoorkeuren aanpassen, machtigingen uitdelen en nu dus ook afwezigheidsberichten ontvangen.
Chris Peeters, CEO van bpost:"We willen onze klant een betere, snellere en vooral gemakkelijkere service bieden, waarin haar/zijn levensstijl en voorkeuren de plaats en het tempo bepalen. Daarom worden al onze producten verbeterd en waar nodig zelfs heruitgevonden. De My bpost app staat daarin centraal. De digitale afwezigheidsberichten zijn slechts een klein stapje van een hele reeks. Eerder integreerden we ook al Itsme in onze app om identificatie voor aangetekende zendingen eenvoudiger te maken. Zeer binnenkort zullen verdere verbeteringen gemaakt worden zodat klanten nog meer de tijd en plaats van hun levering in de hand hebben.”
Milieu vaart er wel bij
Naast een efficiëntere en digitalere klantenervaring betekent het nieuwe systeem ook een grote vooruitgang inzake duurzaamheid en daar vaart de planeet wel bij. Berekeningen wijzen uit dat bpost met dank aan deze maatregel het volgende bespaart:
- 302 ton papier per jaar;
- ofwel een vermindering met 97% van het papiervolume;
- goed voor het equivalent van 604 bomen per jaar;
- 60.000 liter inkt per jaar:
- 52 ton lijm per jaar;
- 394 ton CO2 per jaar.
Uitzonderingen op de nieuwe regel zijn er enkel nog wanneer de afzender een particulier is of wanneer er geen e-mailadres aan de zending gekoppeld is. In dat geval wordt nog een afwezigheidsbericht, gemaakt van gerecycleerd papier, in de bus gestoken. Ook wordt er nog een uitzondering gemaakt bij aangetekende zendingen. Voor die laatsten kan je sinds vorige maand trouwens ook je leverkeuren doorgeven na digitale identificatie via Itsme in de My bpost app – een andere nieuwigheid, of zelfs een volmacht aan een derde geven. Zo houdt bpost ook hier het aandeel papieren notificaties zo laag mogelijk.