Postbedrijven wereldwijd roepen andere bedrijfssectoren op om hun voorbeeld te volgen en een collectieve aanpak op te zetten om de klimaatverandering tegen te gaan
Donderdag 19 september 2019Morgen, 20 september 2019, zullen de CEO's van 12 postoperatoren wereldwijd de eerste Green Postal Day lanceren.
- Sinds 2008 verminderden de postoperatoren die deelnemen aan het duurzaamheidsprogramma van de postsector hun gezamenlijke koolstofemissies met bijna 30%, en hun gezamenlijke elektriciteitsverbruik met 24%.
- Ze verdubbelden het aantal voertuigen met alternatieve brandstof in hun wagenpark van 73.000 in 2012 tot 150.000 in 2017. Dat komt overeen met 23% van het volledige voertuigenpark.
- De CEO's van 12 postoperatoren wereldwijd lanceren op 20 september 2019 de eerste Green Postal Day.
Green Postal Day wil de nadruk te leggen op de voordelen die de postsector ondervond door de afgelopen tien jaar als sector samen te werken om de CO2‑uitstoot te verminderen.
Postoperatoren moedigen leiders van andere sectoren aan om hun krachten te bundelen en een gemeenschappelijk controle- en meetsysteem te ontwikkelen voor hun sector. Het voorbeeld van de postoperatoren toont aan dat samenwerken als sector het mogelijk maakt om praktijken uit te wisselen en individuele bedrijven te stimuleren om het nog beter te doen dan de oorspronkelijke doelstellingen.
Patricia Espinosa, UN Climate Change Executive Secretary: "De postsector toonde sterk leiderschap door een gezamenlijke aanpak te ontwikkelen om zijn koolstofvoetafdruk te verkleinen. De postoperatoren behaalden hun doelstellingen niet alleen veel vroeger dan gepland, maar gaan nu zelfs nog verder door hun doelstellingen af te stemmen op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. We zijn ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn en we manen andere sectoren aan om dit voorbeeld te volgen."
Het duurzaamheidsprogramma van de postsector is een initiatief op sectorniveau om de impact van de wereldwijde klimaatverandering aan te pakken aan de hand van een collectieve aanpak om koolstofemissies te verminderen. 19 postoperatoren doen er momenteel aan mee: An Post (Ierland), Australia Post (Australië), Austrian Post (Oostenrijk), bpost (België), Correos (Spanje), CTT Portugal Post (Portugal), Deutsche Post DHL Group (Duitsland), Le Groupe La Poste (Frankrijk), New Zealand Post Group (Nieuw-Zeeland), POST Luxembourg (Luxemburg), Poste Italiane (Italië), Posten Norge (Noorwegen), Posti (Finland), PostNL (Nederland), PostNord (Denemarken en Zweden), Royal Mail Group Plc (Verenigd Koninkrijk), South African Post Office (Zuid-Afrika), Swiss Post (Zwitserland) en United States Postal Service (Verenigde Staten).
Om een antwoord te bieden op toekomstige uitdagingen, hebben de postoperatoren nu hun duurzaamheidsprogramma afgestemd op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN (SDG's), die gericht zijn op gezondheid en veiligheid, onderwijs en ontwikkeling, luchtkwaliteit, klimaatverandering, het efficiënt gebruik van grondstoffen, circulaire economie en maatschappelijk verantwoord inkopen.
Koen Van Gerven, CEO bpost: "Samenwerken als sector heeft ons uitgedaagd en geholpen om verder te gaan en nóg ambitieuzere doelstellingen te stellen op nationaal niveau. Als één van de voornaamste bedrijven in België wil bpost een pionier zijn op het vlak van milieubescherming, en stelde het zichzelf als doel om de CO2‑uitstoot van zijn activiteiten met minstens 20% te verminderen tegen 2030. Daarom zal bpost tegen dan 50% van zijn dieselwagens vervangen door een elektrisch alternatief."
bpost blijft ook verder investeren om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo vervangt het bedrijf momenteel 700 van zijn 2.500 elektrische fietsen door nieuwere modellen, en zijn bromfietsen door elektrische (driewiel)scooters en colibussen. bpost test ook elektrisch aangedreven voertuigen om leveringen te doen in autovrije zones en in de binnenstad, zoals cargofietsen en de combinatie van elektrische fietsen met een trailer.
Daarnaast zal bpost in 2020 zijn vier sorteercentra in Gent, Antwerpen, Charleroi en Luik uitrusten met meer performante en energiezuinige verlichting op basis van led-technologie. In totaal zal 170.000 m² aan verlichting worden vervangen, goed voor 7.000 lampen. Dat zal het bedrijf toelaten om 40% elektriciteit te besparen, equivalent aan het jaarlijkse energieverbruik van zo'n 565 gezinnen. bpost heeft ook al 33.000 m² aan zonnepanelen.
Meer informatie over de diverse groene initiatieven van postbedrijven vindt u op www.ipc.be/greenpostalday.