Radial opent nieuw ultramodern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen

Radial opent nieuw ultramodern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen

Radial, een toonaangevende provider van B2C e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van bpostgroup, heeft zijn bestaande magazijn overgeheveld naar een ultramodern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het hypermoderne magazijn van 26 000 vierkante meter voorziet in een naadloze samenwerking tussen mens en robotica. Het doel? De ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk laten verlopen.

Door zijn toenemende aanwezigheid in e-commercelogistiek in heel Europa, nam bpostgroup de strategische beslissing om te verhuizen naar een nieuwe vestiging in Groningen. Vanuit deze gloednieuwe vestiging staat Radial in voor de opslag, de orderpicking, de verpakking en het verzendklaar maken van producten voor zijn nationale en internationale klanten. 

"Ons vorige magazijn was te klein geworden voor onze groeiende activiteiten. De laatste jaren is e-commerce sterk geëvolueerd en we moeten met onze klanten mee-evolueren. We hadden meer opslagruimte nodig voor de goederen van onze klanten. Bovendien hebben we nu ook efficiëntere processen, een beter bereikbare locatie en een aangenamere werkomgeving voor onze medewerkers, zodat we een bijzonder flexibele en zeer volledige service kunnen aanbieden." zegt Dries de Love, Executive Vice President Europe, Radial.

De locatie in Groningen is speciaal uitgerust om te voldoen aan de toenemende consumentenvraag en om plaats te bieden aan een brede waaier productvarianten. Het magazijn zorgt voor optimale prestaties, onder meer op het vlak van ruimtegebruik, voorraadefficiëntie, personeelsbeheer, orderverwerking en nauwkeurigheid van de orderpicking. De cut-off tijden (uiterste aanlevering voor verwerking) blijven ongewijzigd voor klanten. De locatie is op transportvlak uitstekend gelegen, vooral voor zendingen vanuit de Verenigde Staten. Palletten van klanten uit de VS worden efficiënt vervoerd naar de centrale hub in Groningen, van waaruit ze naadloos kunnen worden vervoerd naar Radials uitgebreide netwerk van magazijnen in België, Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Polen.

Het magazijn is ontworpen met een sterke nadruk op duurzaamheid en bevat verschillende geïntegreerde elementen die de ecologische voetafdruk effectief minimaliseren. Zo maakt het gebouw bewust geen gebruik van gas, en is het voorzien van zonnepanelen op het dak om elektriciteit te genereren uit hernieuwbare bronnen. Door energie-efficiënte verlichtingssystemen en slimme verwarmingssystemen strategisch in te zetten, wordt de uitstoot effectief beperkt en worden optimale temperaturen gegarandeerd. Het afval wordt nauwkeurig gesorteerd, en een waterbesparend sanitair systeem draagt verder bij aan het behoud van hulpbronnen. Het magazijn voldoet aan de strenge normen van de BREEAM-NL, waar het de mooie score 'Very Good' kreeg.

Geavanceerde opslag- en verwerkingsapparatuur

De faciliteit heeft twee verschillende opslagsecties: één met gecondenseerde bakkenopslag en één met palletopslag. in het geautomatiseerde deel van het magazijn worden oplossingen als bin-to-person- en pallet-to-personrobotica gebruikt, terwijl in een ander deel van het magazijn manuele activiteiten plaatsvinden.

ASRS (automated storage and retrieval systems) monitoren de opslag en het ophalen van eenheidsladingen en stroomlijnen het orderpicking-, verpakkings- en verzendproces. Deze systemen werken samen met WMS (warehouse management systems) om de productopslag te optimaliseren, de doorloopcapaciteit te verhogen en efficiënte orderpickingstrategieën toe te passen. De dagelijkse planning van het magazijn wordt ondersteund door diverse softwareoplossingen, zoals Manhattan en Mercury, zodat de middelen optimaal kunnen worden ingezet voor specifieke wensen van de klanten.

In het geautomatiseerde gedeelte werken 299 robots zij aan zij met de medewerkers. Bin-to-personrobotica houdt in dat robots zich door specifieke gangpaden voortbewegen en gestandaardiseerde bakken met items transporteren naar medewerkers bij de picking stations. Robots voor het verplaatsen van palletten werken op dezelfde manier, maar transporteren volledige palletten. Transportrobots brengen de dozen naar verpakkingsmachines, waar ze worden verzegeld, gewogen en gelabeld voor verzending. Vervolgens transporteren ze de verzegelde en gelabelde dozen naar verzenders. Medewerkers helpen de robots om dozen te vullen, retourstromen te beheren en goederen in ontvangst te nemen. Alle andere processen binnen de vestiging verlopen volledig geautomatiseerd.

Tot slot biedt het nieuwe fulfilmentcenter, op het bedrijventerrein Westpoort langs de A7, een uitstekende verbinding met de stad en verschillende regio's in Nederland en Europa. De nieuwe locatie is makkelijker bereikbaar voor de Radial-medewerkers, zowel met de fiets en het openbaar vervoer als met de auto.

Radial Groningen in cijfers:

  • Oppervlakte: ​ 26.000 vierkante meter of bijna 4 voetbalvelden
  • Capaciteit: ​ automatisering voorzien op 2 miljoen extra pakjes per jaar; voldoende ruimte voor 1 miljoen extra pakjes per jaar ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
  • Medewerkers: ​ gemiddeld 150 personen, meer dan 200 medewerkers in de ​ ​ ​ piekperiodes, naast 299 robots 
  • Energievoorziening: ​ 100 zonnepanelen; gepland toekomstig vermogen: 2,4 MW 

 

Over Radial

Radial, Inc., dat deel uitmaakt van bpostgroup, is een wereldwijde expert in B2C e-commerce fulfilmentoplossingen. Al meer dan dertig jaar lang stellen wereldwijde kwaliteitsmerken hun vertrouwen in Radial om hun merkbeloftes waar te maken, te anticiperen en te reageren op verstoringen in de sector, en te concurreren in een snel evoluerende markt. In Europa biedt Radial naast een uitgebreide waaier fulfilmentdiensten, zoals lossen, transport, opslag, orderpicking en personalisering, verpakking en verzending, en de afhandeling van retourzendingen en klachten, ook ondersteuning door gespecialiseerde klantenservice- en transportmedewerkers. Met de services en slimme betalings- en fraudeoplossingen van Radial kunnen merken in alle vertrouwen de optimale klantenervaring garanderen die vandaag verwacht wordt. Dankzij Radials uitgebreide netwerk van fulfilmentcenters in de VS, Canada, België, Nederland, Duitsland, Italië, het VK en Polen, hoogtechnologische automatiserings- en roboticaoplossingen, flexibele transportdiensten en geavanceerde omnichanneltechnologieën kunnen zijn klanten aan de toenemende verwachtingen van de consumenten voldoen en hun concurrentiekracht op de markt behouden. Als deel van bpostgroup beschikt Radial over de kracht en stabiliteit om samen met zijn klanten te investeren in een gevestigde community van last-mileleveranciers en zich in te zetten voor duurzame oplossingen. Radial is wendbaar, flexibel, schaalbaar en gericht op de bedrijfsdoelstellingen van zijn klanten.

Ontdek hoe Radial de hedendaagse Retail mogelijk maakt: www.radial.com en LinkedIn Radial Europe: https://www.linkedin.com/company/radial-europe/

Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2023 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.272,2 miljoen EUR.

 

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel