Regering keurt zevende beheerscontract met bpost goed

Regering keurt zevende beheerscontract met bpost goed

De Belgische overheid heeft vandaag het zevende beheerscontract goedgekeurd. Dank zij dit contract, kan bpost de vijf volgende jaren de Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) zoals bepaald in het zesde beheerscontract verder uitvoeren en zal het digitale publieke diensten aanbieden.

bpost wil het menselijke gelaat zijn in een digitale wereld. Voor bpost betekent dit een verderzetting van de dienstverlening die werd bepaald in het zesde beheerscontract aangevuld met digitale publieke diensten om de digitale kloof in België te verkleinen. Het nieuwe contract moet nog worden onderworpen aan de Europese Commissie en zal, na validatie, lopen van 1 januari 2022 tot 31 december 2026. 

De berekening van vergoeding voor bpost voor de uitvoering is gebaseerd op dezelfde principes als onder het vorige contract en is in lijn met de Europese regelgeving. bpost ontvangt een maximumvergoeding (exclusief inflatie) van 126,42 miljoen EUR voor 2022, van 127,70 miljoen EUR voor 2023, van 129,54 miljoen EUR voor 2024, van 125,77 miljoen EUR voor 2025 en van 124,93 miljoen EUR voor 2026. Deze bedragen zullen nog worden verhoogd met inflatie op een jaarlijkse cumulatieve basis. De schommeling in de vergoeding gedurende de looptijd van de contracten is gebaseerd op prognoses over de netto kost en de efficiëntiewinsten voor de DAEB. Er is ook een terugvorderingsmechanisme om elk risico van overcompensatie te vermijden. 

Dirk Tirez, CEO bpost group, zegt:Dankzij zijn missie van publieke dienstverlening en zijn nabijheid in de maatschappij kan bpost een brede waaier aan openbare diensten aanbieden aan alle Belgen in heel het land. Zo waarborgt de overheid de nabijheid via de toegang tot postkantoren in heel België.bpost zal financiële basisdiensten blijven verlenen aan alle burgers, ook aan de meest kwetsbaren. bpost zal ook pensioenen blijven uitdelen aan bejaarden en niemand achterlaten in de samenleving. bpost vervult een nobel doel in de samenleving en wij zullen de komende vijf jaar de diensten van algemeen economisch belang blijven verlenen aan de Belgische bevolking.”

1 Overeenkomstig artikel 7:97 van het Wetboek van Vennootschappen heeft de Raad van Bestuur van bpost het 7e Beheerscontract unaniem goedgekeurd op basis van het gunstig advies van het Ad Hoc Comité bestaande uit 3 onafhankelijke bestuurders en bijgestaan door een onafhankelijke financiële expert. De commissarissen van bpost hebben eveneens een verslag uitgebracht over de afsluiting van het contract.

 

Voor alle bijkomende informatie:

Media Relations 

Veerle Van Mierlo (Woordvoerder NL/ENG)
​T. +32 472 920229 ​ ​ [email protected] 

Laura Cerrada Crespo (Porte-parole FR/ENG)
​T. +32 470 90 61 53 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ [email protected]

Rafike Yilmaz ​ ​ ​ (Head Reputation & Media) ​
​T. +32 470 80 02 03 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ [email protected]  

 

Investor Relations 

Antoine Lebecq ​ ​ T. +32 2 276 2985 (IR)  ​ ​ ​

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ corporate.bpost.be/investor 

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ [email protected]  

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2023 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.272,2 miljoen EUR.

 

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel