Resultaten 2012 Results 2012
Dinsdag 26 februari 2013Click here for English version
bpost heeft een sterk 2012 achter de rug, ondanks de zwakke economische context. De cijfers hieronder zijn geconsolideerd, genormaliseerd, en moeten nog geauditeerd worden. bpost’s resultaten van 2012 worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur op 20 maart 2013 en ter goedkeuring aan de Algemene vergadering van Aandeelhouders op 17 april 2013.
In vergelijking met 2011, steeg bpost’s omzet met 2,2 % tot 2.416 Mio €. Het EBITDA en EBIT bedroegen resp. 502 Mio € en 404 Mio €, een stijging met 11,6% en 12,7%. Met deze cijfers wordt de groei van de operationele resultaten van de voorgaande jaren voortgezet.
De verbetering van de winstgevendheid kon gerealiseerd worden ondanks een volumedaling met ongeveer 3,5% op de domestic mailmarkt, een gevolg van de verder durende economische crisis en de elektronische substitutie. De volumedaling en het effect van de inflatie op de kosten, inzonderheid de personeelskosten, werden meer dan gecompenseerd door (i) de stijging van de omzet van activiteiten andere dan domestic mail, inzonderheid bancaire en financiële diensten, pakjes en internationale mail; (ii) de prijsverhogingen voor domestic mail, globaal in lijn met de inflatie; (iii) de voortdurende productiviteitsverbeteringen. De sterkere winstgevendheid toont aan dat bpost de middelen en de discipline heeft om brievenpostvolumedalingen op te vangen die hoger zijn dan de 1 tot 2% die in de voorbije jaren werden genoteerd.
2012 was ook een bewogen jaar, waarin de onderneming voor enkele grote uitdagingen werd gesteld. Naast de sterkere volumedaling in brievenpost, moest bpost rekening houden met de door de Europese Commissie opgelegde terugbetaling van 301 Mio € (netto) aan de Belgische Staat (deze werd reeds opgenomen in de resultaten van 2011) en de veroordeling door de Belgische Raad van Mededinging tot een boete van 37,4 Mio €. bpost heeft de beslissing uitgevoerd maar tekende beroep aan en voelt zich gesterkt door het feit dat gelijkaardige modellen gebruikt worden door andere Europese operatoren.
Een prioriteit in 2012 was het opvoeren van de klantentevredenheid en klantentrouw. Het resultaat was aanmoedigend, en het “Customer First” programma blijft vooraan op bpost’s agenda staan in 2013 en volgende jaren.
Een andere prioriteit was het ontwikkelen van groeiopportuniteiten. Zo werd in begin 2012 “bpaid” gelanceerd, een prepaid betaalkaart die in alle Belgische postkantoren aangeboden wordt. Ze combineert de voordelen van cash geld met de eenvoud van een betaalkaart die wereldwijd en online aanvaard wordt. Het initiatief sloeg aan en eind 2012 werden reeds ca. 100.000 bpaid-kaarten verkocht.
Ook werden in 2012 de testen gestart met het strategische project “bpost op afspraak”. In vier gemeenten kunnen klanten beroep doen op bpost voor de gebundelde levering aan huis van hun boodschappen en bestellingen via internet. Verdere testen zullen volgen in 2013.
Eind 2012 bereikten de directie en de vakbonden een akkoord over enkele sociale aangelegenheden die van bijzonder belang zijn voor de tevredenheid van de medewerkers, zoals winstdeling en de mogelijkheid voor oudere postbodes om halftijds te werken.
In een interne mededeling aan alle medewerkers verklaart Johnny Thijs vandaag: “ In moeilijke tijden is bpost erin geslaagd om de positieve lijn van zijn resultaten verder te zetten. Dat is opmerkelijk en aanmoedigend voor de toekomst. Ik dank alle medewerkers dan ook van harte voor hun inzet. bpost is financieel gezond en staat nu bij de beste postoperatoren in Europa.”