Think before you post
bpost brengt postzegel uit voor meer bewustzijn rond online pesten
Woensdag 24 maart 2021Elk jaar brengt bpost een postzegel uit die inspeelt op belangrijke tendensen in de samenleving. Uit een onderzoek van UGent van 2018 bleek dat bijna de helft van de jongeren te maken krijgen met pesten zowel online als offline. Daarom heeft bpost er dit jaar voor gekozen om de Belgische jongeren aan te zetten om te werken aan een positievere en aangenamere digitale wereld. Een digitale wereld waarin iedereen zich veilig voelt en kan voelen.
De COVID-19 crisis zorgt er voor dat jongeren meer dan ooit online zijn en dat gebeurt zeker niet altijd onder begeleiding van een volwassene. Te veel jongeren kennen de pijn van (cyber)pesten. Meer en permanente aandacht, maar ook acties om (cyber)pesten te voorkomen en te helpen terugdringen dringen zich op.
bpost wil daarin zijn maatschappelijke rol spelen en het probleem onder de aandacht brengen met de uitgave van de postzegel “Think before you post” – “Denk na voor je iets post”. De 21-jarige acteur, artiest, ondernemer en student Amir Motaffaf ondersteunt deze campagne op social media. Hij is voornamelijk bekend door zijn verschijning in de Ketnet-serie 4eVeR en korte gastrol in Familie.
De vormgeving van de postzegels werd geïnspireerd door een idee van het 6de leerjaar van de Vrije Basisschool Sint-Jan (Rollegem-Kappelle). Het blaadje heeft een speciale kapvorm in de vorm van een laptop.
De postzegels zijn te koop via eShop, de webshop van bpost, en in de grotere postkantoren.