Wenskaarten sturen op het einde van het jaar blijft hip

Wenskaarten sturen op het einde van het jaar blijft hip

Bijna 9 op de 10 ondervraagde Belgen zegt nog wensen te versturen op het einde van het jaar. De sociale netwerken nemen het voortouw, maar de traditionele wenskaarten die per post worden verstuurd, doen het ook goed. Bijna 54% van al wie aan het eind van het jaar zijn beste wensen stuurt, doet dat per post, en deze trend is nog sterker bij 65-plussers.

Is wenskaarten sturen niet meer van deze tijd? Toch wel! En de postmannen die de rode brievenbussen in het netwerk leegmaken zullen dat niet tegenspreken. In de eindejaarsperiode verdriedubbelt het volume van de buslichtingen in amper een paar dagen tijd. Het is wel niet zeker of dit allemaal met eindejaarswensen te maken heeft, maar wat vaststaat is dat dit soort post het heel goed doet.  bpost bevraagde begin dit jaar de Belgische bevolking naar haar gewoontes op het vlak van wenskaartjes op het einde van het jaar. Uit die enquête blijkt dat 90 % van de Belgen nog altijd de gewoonte heeft om eindejaarswensen te versturen. De jongeren doen dat het liefst via de sociale netwerken, maar de 65-plussers verkiezen de traditionele post.  

Ook bleek dat de traditionele post nog altijd even populair was in 2021. Wie kaartjes verstuurt, verstuurt er gemiddeld een twintigtal. De redenen waarom de Belgen dat doen, veranderen nagenoeg niet. De eerste reden is “uit gewoonte en traditie”. Maar ook speelt het feit dat een kaartje iets persoonlijks is en plezier doet, en dat het mooi en praktisch is (het brengt ons dichter bij al wie ons lief is).   

De meeste van die kaartjes werden in de winkel gekocht. Maar één Belg op drie vindt een zelfgemaakt kaartje veel charmanter en persoonlijker. Dat is vooral zo bij de jongeren (48 % van de 18- tot 35-jarigen). 

Story image

Het succes van de gepersonaliseerde bpost-kaart 

Mobile Postcard, de toepassing voor gepersonaliseerde postkaartjes van bpost, is ook erg in bij wie zijn wensen graag via een app verstuurt. De laatste drie jaar heeft deze toepassing echt de wind in de zeilen.  

De hoofdreden hiervoor is dat het heel eenvoudig is. 20% vindt het ook mooi, origineel en persoonlijk. Met Mobile Postcard zie je dat er tijdens de kerstperiode 4 à 5 keer meer gepersonaliseerde kaartjes worden verstuurd dan buiten de feestdagen. 

Info over Mobile Postcard

Verkoopsucces in de postkantoren 

Ook de postkantoren pikken een graantje mee van de eindejaarsfeesten. In de helft van de 657 postkantoren (de grotere kantoren), en in de e-shop worden er kaartjes verkocht.  In deze periode gaan er vier keer meer kaartjes over de toonbank dan anders. 

Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup

 

 

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2023 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4.272,2 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel