Zeer uitzonderlijke stijging online aankopen: bpost wil maximaal pakjes bezorgen en vraagt de medewerking van de consument om tijdelijk een aantal pakjes zelf af te halen

Zeer uitzonderlijke stijging online aankopen: bpost wil maximaal pakjes bezorgen en vraagt de medewerking van de consument om tijdelijk een aantal pakjes zelf af te halen

Om het eigen netwerk nog uit te breiden, zet bpost tijdelijke samenwerking op met Decathlon-netwerk als extra afhaalpunten voor pakjes

Het aantal pakjes dat online wordt gekocht stijgt elk jaar, met een traditionele piek in november/december. Gezien de ervaringen van vorige jaren en na de boom in het voorjaar - in het tweede kwartaal steeg het aantal pakjes met meer dan 78% - heeft bpost dit eindejaar haar sorteer- en distributiecapaciteit significant verhoogd met structurele en tijdelijke maatregelen. Daarnaast is er steeds proactief overleg met de webshops, opdat de operationele capaciteit wordt afgestemd op hun verwachte aantallen. Zowel de webshops als bpost stellen nu vast dat de verwachte aantallen pakjes sinds enkele weken meer dan ruimschoots wordt overschreden. Ook zeer veel lokale handelaars en KMO’s hebben de weg naar e-commerce gevonden en brengen massaal pakjes in omloop. Gezien die uitzonderlijke volumes ontwikkelt bpost permanent creatieve oplossingen om er voor te zorgen dat de consumenten toch tijdig hun pakjes in handen krijgen.

Tijdelijke maatregel: Een beperkt aantal pakjes dient te worden opgehaald in een afhaalpunt

Alle verzenders ondersteunen en een correcte thuisbezorging is en blijft de grootste prioriteit waar bpost vandaag op inzet. Gezien de historisch hoge volumes wil de onderneming gedurende een paar weken beroep doen op het begrip van een aantal consumenten. bpost vraagt aan een beperkt aantal eindklanten een extra inspanning om een aantal pakjes, die normaal gezien thuis zouden worden geleverd, uitzonderlijk toch zelf op te halen in een aangegeven afhaalpunt in de buurt. Het gaat hier om een zeer beperkt percentage van het totaal aantal pakjes dat bpost dagelijks verdeelt (>500.000).

Tijdelijke uitbreiding bpost-netwerk door samenwerking met Decathlon

Het eigen netwerk van bpost omvat meer dan 2.300 afhaalpunten in België (postkantoren, postpunten, pakjespunten en automaten). Daarnaast is bpost vanaf vandaag een partnership aangegaan met Decathlon. Een deel van hun winkelnetwerk zal vanaf zaterdag 21 november extra ingezet worden als extra afhaalpunt.

Jean-Paul Van Avermaet, CEO bpost group: “De pakjesvolumes waar we sinds reeds een aantal dagen mee geconfronteerd worden zijn zeer uitzonderlijk. We willen al onze klanten ondersteunen en doen er alles aan opdat de pakjes tijdig ter bestemming komen, dat is een enorme uitdaging. Samen met al onze klanten webshops moeten we vaststellen dat alle verwachtingen ruimschoots worden overschreden. We gaan nu al, nog voor de traditioneel drukste periode van het jaar, los over de piek die we in het voorjaar gekend hebben. Wij hadden ons enorm goed voorbereid, samen met onze klanten. Uiteraard willen we als bpost onze cruciale rol in de economie ten volle spelen en daarom ontwikkelen we actief creatieve oplossingen. We begrijpen dat deze oplossing een extra inspanning vraagt van de consument, maar ik ben er van overtuigd dat dit een degelijk alternatief is dat eindklanten in staat stelt hun pakje tijdig in handen te krijgen.”

Hoe gaat die ophaling in een afhaalpunt of Decathlon concreet in zijn werk?

Na sortering, levert bpost de pakjes die dit proces volgen in een afhaalpunt en in een aantal Decathlon winkels, uiteraard in functie van de woonplaats van de bestemmeling. De eindklant wordt per mail verwittigd dat hij/zij zijn/haar pakje kan komen ophalen in een specifieke winkel. De klant verplaatst zich naar de winkel en vraagt zijn pakje op basis van de ontvangen e-mail, net zoals in een postkantoor, postpunt of pakjespunt of via het Decathlon Click & Collect-systeem. De klant kan net als anders zijn/haar pakje opvolgen in de track en trace en in de app.

Decathlon zet voor deze dienstverlening een selectie winkels in, die makkelijk bereikbaar zijn, waar voldoende parkeermogelijkheden zijn en waar voldoende ruimte is om op een veilige manier klanten te ontvangen. Het terugsturen van pakjes zal niet kunnen gebeuren via het Decathlon-netwerk.

Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup

 

 

 

 

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpostgroup is een toonaangevende logistieke expert die actief is in Europa, Noord-Amerika en Azië. We blinken uit met uitstekende kwaliteit als last-mile partner voor postproducten in België en Nederland, als gespecialiseerd operator in de hoogwaardige logistieke markten of via ons toonaangevend cross-bordernetwerk. bpostgroup zet innovatie, digitalisatie, klantgerichtheid centraal. Met ons hoofdkantoor in België en meer dan 40.000 medewerkers verbinden we elke dag miljoenen mensen en bedrijven.  Als mens- en planeetvriendelijk bedrijf creëren wij een duurzame langetermijnwaarde voor onze klanten en aandeelhouders. In 2023 genereerde bpostgroup een totale bedrijfsopbrengst van 4.272,2 miljard euro.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel