Nieuw testproject: digitale afwezigheidsberichten voor pakjes

Nieuw testproject: digitale afwezigheidsberichten voor pakjes

In Tessenderlo en in Chastre informeert de postbode alle pakjesontvangers voortaan enkel via mail.

bpost lanceert vanaf vandaag een testproject in twee Belgische gemeenten. Wanneer de postbode aan de deur komt om een pakje te leveren en de ontvanger is niet thuis, zal hij of zij niet langer een briefje in de bus steken. Voortaan zal de klant enkel nog een e-mail ontvangen. Op deze manier wil het bedrijf op een nog duurzamere manier werken door minder papier te gebruiken.

Niet thuis bij levering van een pakje? De postbode laat dan in de meeste gevallen een papieren afwezigheidsbericht achter in de brievenbus. Hoewel deze berichten handig zijn, hebben ze een impact op het milieu. bpost start in Tessenderlo en Chastre een testproject op om het leveringsproces duurzamer te maken. Postbodes droppen daar voortaan enkel nog een briefje in de bus wanneer communicatie via e-mail geen optie is. Zo zullen 90% minder papieren afwezigheidsberichten worden gebruikt.

Duurzaamheid is een belangrijk streven, daarnaast past het testproject ook in de verdere optimalisatie en digitalisatie van de processen bij bpost. Digitale communicatie heeft als groot voordeel dat de ontvanger steeds de meest recente en uitgebreide info over zijn pakje heeft. ​

Momenteel verloopt de communicatie enkel digitaal wanneer pakjes geleverd worden volgens de leveringsvoorkeuren. Zo stelden al 3,4 miljoen Belgen hun leveringsvoorkeur, zoals een veilige plaats of buur, Afhaalpunt of Pakjesautomaat, in via de My bpost app of de website. Nu wordt dit nog verder uitgebreid naar pakjes waarvoor nog geen voorkeuren ingesteld werden in de testgemeenten (Chastre en Tessenderlo). ​

Over enkele maanden wordt het testproject uitgebreid naar een aantal grotere gemeenten. Bij positieve evaluatie, kan dit proces vanaf volgend jaar op nationaal niveau worden uitgerold, zowel voor pakjes, als voor aangetekende zendingen.

Chris Vansnick, Director Sustainability bpostgroup: “Met de digitalisering van afwezigheidsberichten zet bpost een extra stap richting groenere leveringen van pakjes. Door te blijven inzetten op milieuvriendelijke initiatieven wil bpost een verschil maken op vlak van duurzaamheid. “

bpost, referentie op vlak van duurzaamheid

Elke dag vervoert bpost meer dan 500.000 pakjes. Bij e-commerce spelers als bpost, heeft de hele waardeketen een impact op het milieu. bpost wil een positieve bijdrage leveren aan klimaatverandering door zijn CO2-voetafdruk aanzienlijk te verminderen. Het bedrijf heeft ambitieuze wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen, Science Based Targets (SBT), gedefinieerd. Deze voorzien een daling met 55% in scope 1- en scope 2-uitstoot en 14% in de scope 3-uitstoot tegen 2030. Om dit resultaat te bereiken worden verschillende initiatieven gerealiseerd in het hele bedrijf zoals de vergroening van het wagenpark en het plaatsen van zonnepanelen, of de uitrol van Ecozones of uitstootvrije leveringsgebieden. Ook het vermijden van gemiste leveringen dankzij o.a. een ruim netwerk Afhaalpunten draagt bij tot het behalen van deze doelstellingen.

Veerle Van Mierlo Woordvoerster (enkel voor journalisten), bpostgroup
Fanny Mindombe Woordvoerster, bpostgroup

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2023 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.272,2 miljoen EUR.

 

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel