bpost: resultaten tweede kwartaal 2017
Maandag 7 augustus 2017Kernfeiten tweede kwartaal 2017
- De bedrijfsopbrengsten (inkomsten) bedroegen 699,6 miljoen EUR, d.i. een stijging met 18,2 %, gedreven door uitmuntende prestaties van Parcels en overnames.
- De onderliggende volume-evolutie bij Domestic Mail bedroeg -6,7 %, dit is te verklaren door een hoge vergelijkbare basis (-3,8 % voor 2Q16) en toegenomen e-substitutie bij Transactional Mail. Sterk positieve volumetrend bij Advertising Mail.
- Uitstekende volumes bij Domestic Parcels die een stijging kenden van 25,5 % (+18,3 % voor 2Q16), toe te schrijven aan een sterke groei van e-commerce, nieuwe klanten en een aanhoudende positieve trend bij C2C. Prijs/mix-effect van -6,6 %, volledig mixgerelateerd.
- International Parcels stegen met 13,1 miljoen EUR ingevolge de positieve bijdrage van overnames en een toename van de stromen vanuit Azië en Europa.
- Additional Sources of Revenues (stijging van 70,6 miljoen EUR), gedreven door de overname van Ubiway.
- Evolutie van de organische kosten op schema. De stijging van de operationele kosten wordt verklaard door de overnames voor een bedrag van +107,5 miljoen EUR. De transportkosten stegen in lijn met de positieve evolutie van de internationale activiteiten.
- EBITDA perfect in lijn met vorig jaar en met de vooruitzichten.
- De BGAAP nettowinst van bpost NV bedroeg 76,5 miljoen EUR.