Meer dubbeldek opleggers bij bpost voor meer milieuvriendelijk transport van post & pakjes
bpost neemt dit jaar 14 nieuwe Double Deck Trailers in gebruik. Zij worden ingezet voor het transport van brieven en pakjes tussen de vijf grote sorteercentra en de honderden distributiecentra in het hele land.
Donderdag 17 augustus 2023Double Deck Trailers, afgekort DDT, maken sinds 2020 deel uit van de vrachtwagenvloot bij bpost. Deze opleggers passen in de duurzaamheidspolitiek van het bedrijf dat zijn ecologische voetafdruk steeds wil verkleinen. Dat het bpost menens is blijkt uit het feit dat de onderneming overgaat tot aankoop van de opleggers, in plaats van leasing. De vloot in eigen beheer telt momenteel 10 dubbeldek opleggers. Tegen het einde van het jaar wordt dit aantal opgetrokken naar 14, om te evolueren naar 38 in 2024.
Opleggers met opties: beweegbare vloer en zonnepanelen
Een aantal van deze dubbeldek opleggers zijn uitgerust met vooruitstrevende opties zoals een movable floor en/of zonnepanelen op het dak. Dankzij de beweegbare vloer (movable floor) wordt het laden en lossen kinderspel. In tegenstelling tot een vaste vloer (fixed floor) komt de vloer van de bovenste trailer naar beneden zodat de laadkade op hetzelfde niveau staat. De zonnepanelen bezorgen hierbij de nodige energie om de beweegbare vloer en de laadklep te bedienen. Deze modellen zijn niet alleen duurzamer maar ook gebruiksvriendelijker.
14 DDT’s in 2023:
- 8 met beweegbare vloer (waarvan 2 met zonnepanelen)
- 6 met vaste vloer (waarvan 1 met zonnepanelen)
Meer lading, minder vrachtverkeer
De dubbeldek oplegger biedt plaats aan 69 containers (44 bovenaan, 25 onderaan), terwijl in een standaardoplegger slechts 44 containers passen. De totale laadcapaciteit van één rit met een DDT verhoogt hierdoor met bijna 60%, zodat er minder ritten nodig zijn en dus minder vrachtwagens op de weg rijden. De dubbeldek opleggers dragen bijgevolg bij aan een beter milieu en een daling van de CO2-uitstoot met 40%.
Jos Donvil, CEO bpost Belgium: “Als e-commerce en logistieke dienstverlener zetten we fel in op duurzame levering van pakjes en brieven, zowel bij de distributie als bij het transport. Wij hebben ons als bedrijf geëngageerd om onze CO2-uitstoot met 55 % te verminderen tegen 2030. De vergroening van onze vloot is een essentiële pijler om deze doelstelling waar te maken. Dankzij een evenwichtige mix van duurzame voertuigen, waaronder Double Deck Trailers, LNG-trucks en elektrische voertuigen maken we het geheel van onze dagelijkse ritten groener.”
Dagelijks worden er honderdduizenden kilometers gereden om post en pakjes te bedelen. De totale vrachtwagenvloot bestaat uit 650 vrachtwagens/trekkers en 330 opleggers. Op termijn worden standaardopleggers uit het vrachtwagenpark systematisch vervangen door DDT’s. Naast andere initiatieven zullen DDT’s er mee voor zorgen dat de vooropgestelde duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf behaald worden.
Alle voordelen op een rijtje
- + 60 % laadcapaciteit : in elke DDT passen 69 rolcontainers, tegenover 44 in de standaardopleggers.
- 40% minder CO2: door DDT’s in te zetten die grotere volumes vervoeren wordt de CO2-uitstoot met 40% verminderd.
- Minder vrachtwagens op de weg.
bpost’s duurzame vloot
- 6630 groene voertuigen waarvan 5200 fietsen (403 met aanhangwagen), 1153 elektrische bestelwagens, 226 elektrische driewielscooters, 1 elektrische lorry (eind 2023), 50 LNG-trekkers.
- DDT’s: 10 (huidig aantal) > 14 (eind 2023) > 38 (eind 2024). Tegen 2030 wil bpostgroup ruim 320 dubbeldek opleggers aankopen en dat aantal in de komende 20 jaar optrekken tot 550.
De vloot wordt stelselmatig aangevuld met duurzame voertuigen. Tegen eind 2023 zal 50 % van het totale wagenpark (inclusief fietsen en e-bikes) duurzaam zijn.