Postzegelblaadje brengt hulde aan het frietkot

Vandaag lanceert bpost een unieke postzegelblaadje met een bijzondere kapvorm gewijd aan Belgische frietkoten. Met deze vijf postzegels zet het bedrijf frieten, en meer bepaald de typische frituren, in de kijker.

Frietkoten als culinair icoon

België heeft een rijke gastronomie waarin Belgische frieten één van de befaamdste culinaire pronkstukken ter wereld zijn. Dit postzegelblaadje is een eerbetoon aan de typische Belgische frituren. Voor de gelegenheid bedacht de ontwerper, Geert Wille, een unieke kapvorm. Eens samengevouwd tovert het postzegelblaadje zich om tot een miniatuur frietwagen die vijf frituren onthult.

Vijf frituren uitgelicht

Met vijf postzegels bestaande uit een afwisseling van traditionele en moderne frituren wordt via het postzegelblaadje ‘de smakelijke geschiedenis van het frietkot’ de Belgische trots weergegeven.

  • Frietkot, jaren 50-60: rode ‘échte’ frietkot op de Grote Markt van Brugge
  • “Friture Moderne”: stijlvol frituur-restaurant voor de hogere klasse uit de jaren 40 à 50 in Luik
  • Oude frituur, Middelkerke 1920: zwart-witfoto van een frituur waarvoor enkele militairen poseren net na de Eerste Wereldoorlog
  • Frituur in de regen: frietkot uit de jaren 80 of 90 gelegen in een bos
  • “Friture esthétique ambulante”, 1913: Brusselse frituur die op kolen werkte en ’s avonds per paard werd verplaatst.

Vanaf 1838 verschijnen de eerste mobiele frietkramen die vooral op kermissen aanwezig waren, zoals op de kermis van Luik. Toen werden de aardappelen ter plaatse geschild, gesneden en gebakken per bestelling. Na de Tweede Wereldoorlog komen er meer en meer vaststaande frietkoten in het straatbeeld. Het succes van het frietkot werd bezegeld door de erkenning ervan als Nationaal Erfgoed in 2017.

Verkoop en unieke afstempeling

Een postzegelblaadje met vijf postzegels kost 13,60 euro en is in beperkte oplage verkrijgbaar in de Filaboetieks te Brussel en Mechelen of op de eShop vanaf 28 augustus.

Voor deze speciale editie worden postzegelverzamelaars op 2 september verwacht in het Frietmuseum in Brugge waar een unieke afstempeling en een MyStampuitgifte zal gebeuren.

Veerle Van Mierlo

Woordvoerster (enkel voor journalisten), bnode

 

 

Over bnode

Over bnode

bnode (voorheen bpostgroup) is een digitale expert in pakketlogistiek, actief in Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific. De groep opereert via drie businessunits: 3PL (binnenkort paxon, met merken zoals Active Ants, Staci en Radial), Cross-border (actief onder de naam Landmark Global) en BeNe last-mile (bpost, Dynagroup, Euro-Sprinters, …).

Met meer dan 37.000 medewerkers en een omzet van 4,3 miljard euro in 2024 is bnode een belangrijke logistieke speler. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve, duurzame en klantgerichte logistieke oplossingen. Als een mens- en milieuvriendelijk bedrijf creëert bnode duurzame langetermijnwaarde voor klanten en aandeelhouders.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel