Statement bpost over aanpak compliance review uitgevoerd in 2022
bpost betreurt de insinuaties in de pers over de gevoerde compliance review in het kader van de aanbesteding rond de persconcessie die vorig jaar werd opgestart door de voorzitster van de Raad van Bestuur.
Zondag 7 mei 2023Er werd een best-practice methodiek opgezet in samenspraak met het Compliance team, tot wiens bevoegdheid en expertise dit behoort (onder leiding van het hoofd Compliance en het hoofd Audit bij bpost). Het intern onderzoeksteam werd ondersteund door externe adviseurs (twee van elkaar onafhankelijke externe advocatenkantoren en een onafhankelijke IT/forensische consultant) om de aanpak te valideren, de interviews voor te bereiden en de voortgang van de compliance review verder te bepalen. Die werkwijze maakte het mogelijk om grondig en objectief de feiten die zich binnen de organisatie hebben afgespeeld te onderzoeken. Bij die aanpak werd tevens een verdeling van de individuele onderzoeken voorzien om rekening te houden met de familiale of amicale relaties tussen betrokken personen, die van bij de aanvang bekend waren en waarover steeds transparant is gecommuniceerd, opdat in volstrekte objectiviteit kon werden gewerkt.
Het onderzoek toonde aan dat bepaalde topmensen de interne compliance regels zwaar hadden overtreden. bpost besloot ten slotte om een einde te stellen aan de samenwerking met de voormalige CEO en 2 andere senior managers.
De door bpost vastgestelde onregelmatigheden worden ook door andere externe instanties onderzocht. bpost werkt in alle transparantie mee met hun onderzoeken.
Tegen die achtergrond betreuren wij dan ook dat het werk van het interne compliance team in vraag wordt gesteld. bpost drukt haar volste vertrouwen uit in het onderzoek, waarover uiteindelijk de bevoegde autoriteiten hun oordeel zullen vellen.