Studenten van wereldbekende Belgische 'game-opleiding' ontwerpen postzegels met digitaal tintje
De opleiding Digital Arts & Entertainment aan Howest in Kortrijk werd al meermaals bekroond als de beste gamedesign and development opleiding ter wereld. Het is een kweekvijver van talent in videogames, 3D-animatie en video-effecten. Reden te meer om deze toekomstige videogame-ontwerpers een opportuniteit te geven om hun creativiteit te botvieren op een spraakmakende, ‘slay’ postzegel.
Vrijdag 31 januari 2025Howest organiseerde in 2023 een wedstrijd voor het beste postzegelontwerp bij de studenten DAE. Zij konden een (bestaand of nieuw) werk indienen voor de postzegel; hieruit werden de 3 beste werken gekozen door de school. Daarnaast werden uit de +-50 laatstejaars groepsprojecten ook het beste game en de beste film gekozen om in totaal aan 5 diverse werken te komen die nu op het postzegelblaadje prijken. Het zijn geen cryptopostzegels, maar aan twee van de vijf postzegels, hangt wel een QR-code die je voert naar een wereld die tot de verbeelding spreekt.
- Met de eerste postzegel, “A Fairytale in Ruin”, van Yanouk Verleysen komt men onmiddellijk in een feeëriek sprookjeslandschap terecht.
2. Een groep studenten, Jana Baloghová, Rico Criel, Sedes De Cock, Famke Dewachter, Nicolas Neve, Tuomas Paul en Piotr Zaras maakte een prachtig uitgewerkte videogame van een otter, Otterwordly, dat door een QR-code gelinkt is aan de postzegel.
3. Christiane Schaper brengt in “Breathtaking Brushstrokes” een schilderij tot leven. “Uit het doek kwam een hand tevoorschijn, vingers die sierlijk de rand van het frame vastgrepen, alsof ze zichzelf uit de diepte van de tweedimensionale afgrond trokken. Met een griezelige gloed in zijn ogen kroop de figuur naar buiten en richtte zijn blik op de kunstenaar.”
4. Wanneer je de QR-code van de vierde postzegel scant, bevind je je middenin de prehistorische steppe. Studenten Mari Gallet, Theoni Fotoglou, Katharina Alexander, Finn De Brie, Arnout Zeghari en Roy Terium brengen deze wereld op spectaculaire manier tot leven in “Giant of the Steppe”.
5. Finn Bogaert catapulteert ons dan weer de toekomst in met “Exodus Labs”. Hij toont de werkruimte van een ruimteschip dat zich richt op het analyseren van verschillende materialen en stoffen die voorkomen op andere planeten en asteroïden.
Deze postzegels bevinden zich op het blaadje in een lieflijk landschap met een ruïne van een gezicht, overgroeid door bloemen en groen, gemaakt door Katharina Alexander.
Regis Le Roy, Academic Director Digital Arts and Entertainment Howest: “Bij Howest DAE namen we de uitdaging om mee na te denken over de creatie van een postzegel met twee handen aan en ook de studenten zagen dat volledig zitten.
Onze studenten zijn digital natives, maar de brug slaan met een papieren medium zoals postzegels is voor hen een kans om hun werk ook fysiek te kunnen zien; of hoe je als het ware van de tekentafel naar de envelop gaat: onze studenten laten hun creativiteit landen op postzegels.
Wij zitten vaak in de snel evoluerende wereld van videogames, visual effects en animatie, waarbij we onderschatten soms hoe elk beeld op zich ook veel kan vertellen. De afbeeldingen op de zegels laten zien dat dit ook op zich heel krachtig en tijdloos kan zijn, zoals elke postzegel altijd al geweest is en zal blijven… en dat er dan een digitale link aan hangt maakt het eens zo straf.”.
Het blaadje bestaat uit 5 verschillende gegomde postzegels waarde ①WORLD. De nieuwe postzegeluitgave kost 15 euro (voor een blaadje met 5 zegels) en is vanaf nu beschikbaar op de eshop van bpost, alsook in de Philaboetieks van Brussel en Mechelen.
Contact Howest: Jonathan Absil, Lecturer & coordinator Howest - Digital Arts and Entertainment - jonathan.absil@howest.be