bpost pioniert met artificiële intelligentie bij het sorteren van pakjes

bpost pioniert met artificiële intelligentie bij het sorteren van pakjes

Innovatie met machinevisie maakt pakjes sorteren nog veel preciezer.

Het einde van het jaar is de drukste periode voor e-commerce logistieke teams. Online aankopen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven.  bpostgroup past zich aan aan deze nieuwe realiteit en investeert om in de komende 5 jaar een internationale industriële kampioen te worden, met stevige verankering in België. Om het sorteren van pakjes te optimaliseren, heeft bpost in Brussel X recent een nieuwe installatie in gebruik genomen die ontworpen is in samenwerking met Covariant, een spin-off van Berkeley University. De innovatie is eigenlijk een “upgrade” van het camerasysteem, zodat dit de pakjes nog nauwkeuriger scant om het aantal miszendingen nog verder terug te dringen. De sorteermachine krijgt ogen! En ze kan alvast op volle toeren draaien om de sortering van pakjes tijdens de eindejaarspiek te optimaliseren! 

Brussel X (BX) is het grootste sorteercentrum van België en beschikt ook over de modernste pakjessorteermachine (PSM), die 25.000 pakjes per uur kan verwerken. Ook qua nauwkeurigheid scoorde de machine al bijzonder goed, maar vermits alles beter kan, zag het innovatieteam een opportuniteit om in samenwerking met Covariant een nog duidelijker beeld te krijgen van de pakjes die op de band passeren. 

bpost daagde het gerenommeerde Covariant uit om een concrete toepassing van Artificiële Intelligentie te ontwikkelen om de sorteeractiviteit verder te optimaliseren. De PSM die in gebruik is in BX, is reeds bijzonder performant. Het aantal miszendingen door een foutieve inscanning, was beperkt, maar kon nog verder worden teruggebracht. En precies daar zorgt de nieuwe ontwikkeling voor. De machine krijgt dankzij de nieuwe ontwikkeling ogen. 

AI leidt tot efficiëntiewinst 

Elk pakje dat gesorteerd moet worden, passeert langs een cameratunnel. Die maakt rondom elk pakje foto’s, scant de barcode en geeft de gegevens door over gewicht en afmetingen. De nieuwe ontwikkeling voegt daar nog een dimensie aan toe en laat toe om eigenschappen van het pakje te herkennen die eerder onzichtbaar waren voor de camera’s. Het gaat dan in eerste instantie om pakjes die op elkaar liggen op de lopende band. Die pakjes zullen nu via een specifieke glijgoot worden geïsoleerd om apart behandeld te worden. Wat de nieuwe ontwikkeling ook kan is de inpakmethode herkennen, wat toelaat plastic zakken rechtstreeks in een specifieke glijgoot te laten vallen voor verzending.  

Op termijn zal het nieuwe systeem er ook voor zorgen dat bpost meer informatie over de verwerking van de pakjes kan bezorgen aan de klanten, op basis van data. Zo zal de machinevisie het mogelijk maken gegevens te verzamelen over beschadigingen, zodat bpost desgewenst klanten kan adviseren om hun verpakkingsmateriaal aan te passen voor meer doeltreffende verzending.   

Voor de geïnteresseerde lezer: 

De pakketsorteermachine kan een groot aantal verschillende pakketformaten verwerken en sorteert de pakketten ofwel rechtstreeks in een rolcontainer voor directe verzending, of naar een aftakking voor manuele verwerking, en dit hoofdzakelijk op basis van formaat en gewicht. Voor efficiëntieredenen, wil bpost uiteraard het aantal pakjes dat direct kan worden verzonden maximaliseren. Om deze opsplitsing te optimaliseren, zullen de camera’s vanaf nu pakketten in flexibele plastic zakken herkennen en deze naar de directe glijgoot laten passeren. Zij worden nu immers vaak uitgesorteerd om manueel behandeld te worden omdat ze soms veel plaats in beslag nemen door de verpakking, terwijl de werkelijke afmetingen van het product kleiner zijn. Het nieuwe systeem kan dit verschil detecteren en levert het aan onze sorteersystemen, waardoor meer pakketten naar de directe glijgoten kunnen doorgaan. 

Veerle Van Mierlo Woordvoerster (voor journalisten - geen info over pakjes), bpostgroup

 

 

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2021 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.333,7 miljoen EUR.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel