Tweede Vlaamse Ecozone succesvol uitgerold in Leuven

Tweede Vlaamse Ecozone succesvol uitgerold in Leuven

De tweede Ecozone in Vlaanderen (na Mechelen) is een feit. In de zomer van 2021 kondigden stad Leuven en bpost hun ambitie aan om van de Leuvense binnenstad een uitstootvrije zone te maken voor levering van pakjes, brieven en kranten. Ondertussen draait de Ecozone er op volle toeren en zien we een significante verandering van het consumentengedrag. Hiermee verstevigen bpost en Leuven hun positie in het landschap van duurzame stadslogistiek.

bpost en stad Leuven delen dezelfde ambities op vlak van CO2-vermindering en duurzame mobiliteit. Beide partijen zetten de afgelopen maanden hun schouders onder het Ecozone-project, met een efficiënte en succesvolle uitrol als resultaat.   

Een fijnmazig netwerk  

Dankzij het succesvolle pilootproject dat bpost in 2020 lanceerde in Mechelen, kon de blauwdruk van de Ecozone snel worden uitgerold in het stadscentrum van Leuven. Een groene vloot van fietstrailers (fietsen met aanhangwagen) en elektrische bestelwagens staat in voor een volledige uitstootvrije bedeling aan huis, maar ook voor de af- en aanvoer aan Postkantoren en afhaalpunten. Het bestaande netwerk van afhaalpunten (Postkantoren, Postpunten en Pakjespunten) werd aangevuld met extra Pakjesautomaten tot een fijnmazig netwerk en dit op wandelafstand van elke Leuvenaar.  

Dankzij de combinatie van groene voertuigen, postbodes met een fietstrailer en een groot aantal ophaalpunten, beperkt bpost zowel het aantal voertuigen, als het aantal afgelegde kilometers per voertuig in de stad. 

Story image

Win-win voor alle partijen 

De uitrol van de Ecozone ging niet onopgemerkt voorbij aan de Leuvense burgers en handelaren die vlotjes hun gedrag hebben aangepast. Nu reeds is er een significante stijging van het aantal mensen dat zijn voorkeuren heeft aangepast in de Mybpost app (+11%) en hun pakje rechtstreeks in een afhaalpunt laat leveren. Maar liefst 1 op de 4  kiest voor een afhaalplaats dat niet zijn thuisadres is, waarbij de Pakjesautomaten ook onmiddellijk goed in de markt liggen. Een aantal Leuvense locaties staan trouwens in de top 20 van automaten met de hoogste vulgraad in België. Deze evolutie resulteert nu reeds in een daling van het aantal ritten van de postbode en het aantal gereden kilometers. 

Ook de Leuvense handelaren kunnen hun zaak versterken. Het netwerk van Pakjesautomaten biedt hen de mogelijkheid om een pakje in een automaat te stoppen voor klanten die niet in de winkel geraken binnen de openingsuren en die het rechtstreeks kunnen ophalen, zonder tussenkomst van bpost. 

De Ecozone komt ook de leefbaarheid en de luchtkwaliteit van de stad ten goede. Professor Koen Mommens van de VUB, rekende de impact van deze omschakeling naar uitstootvrij vervoer in 3000 Leuven door voor gans de stad Leuven. Er is een daling van 85% van de CO2-emissies, goed voor 1,9 ton CO2 minder elke dag, in vergelijking met de situatie voor de Ecozone. De totale duurzaamheidswinst op samenleving en milieu (indirecte maatschappelijke en ecologische kosten) wordt door de VUB berekend op 69% vermindering, vooral te danken aan verminderde kosten ten gevolge van fileleed, geluidsoverlast, CO2-uitstoot en luchtvervuiling.  

In Leuven verwelkomen schepenen Dessers (mobiliteit) en Geleyns (handel) de voordelen voor hun stad van harte: "We zetten een stap vooruit qua duurzame leveringen in de stad. Deze Ecozone zorgt ervoor dat onze inwoners en handelaars meer opties hebben en is bovendien bijzonder gebruiksvriendelijk. Zo bouwen we verder aan het Leuven van morgen: duurzaam én ondernemend." 
Minister De Sutter:  “Leuvenaars bestellen pakjes en die worden almaar meer op een ecologische manier afgeleverd. Zo wordt e-commerce stap voor stap groener. Met minder bestelbusjes op de baan, is het leuker en gezonder om te wonen in de stad. Dat de lokale winkels ook voor de Ecozone te vinden zijn, illustreert het: Leuven staat mee aan kop van de steden die groene ambities heeft. De vergroening van de e-commerce is een ‘en-en’ verhaal en de Leuvense handelaars, inwoners en bpost tonen dat ze aan dezelfde kant staan.” 

Ecozones worden dé referentie voor groene stadslogistiek in België 

bpost group ambieert de meest duurzame e-commerce logistics speler te worden en neemt daarin een voortrekkersrol. Door dergelijke samenwerkingen tussen bpost, stadsbesturen én met de medewerking van de burgers, brengt de onderneming verandering in de stadslogistiek. Ecozones zijn een bewijs dat klantentevredenheid, dienstverlening en innovatie hand in hand gaan. Dit jaar zullen er in de 3 gewesten nog meer stedelijke projecten voor duurzame stadslogistiek in de stadskernen bijkomen.  

Jean Muls, CEO bpost Belgium: “Duurzaam ondernemen, en meer bepaald duurzame stadslogistiek, maken integraal deel uit van de lange termijnvisie en -strategie van bpost group. We willen daarin een voorbeeldrol vervullen in nauwe samenwerking met verschillende stakeholders. Met de goede resultaten van de Ecozone in Leuven, en met de geplande uitbreiding van het concept naar andere stadskernen later dit jaar, toont bpost dat het de voortrekkersrol op vlak van duurzame stadslogistiek in België kan waarmaken."

De Ecozone van Leuven in feiten en cijfers 

  • Postcode 3000 wordt volledig uitstootvrij beleverd vanuit distributiekantoor Leuven. 
  • De groene vloot bestaat uit 29 elektrische bestelwagens en 13 fietsen met aanhangwagen. Later dit jaar volgen nog voertuigen voor de belevering van de postcode 3001. De vloot wordt gevoed dankzij 47 laadpalen.  
  • Er werden 27 extra pakjesautomaten geïnstalleerd in Leuven en deelgemeenten (Heverlee, Kessel-Lo en Wijgmaal), wat het totaal bpost ophaal- en leverpunten op 48 brengt. 
  • Om duurzame verplaatsingen te vergemakkelijken en herkenbaar aan te bieden groepeert stad Leuven deelmobiliteit en duurzame initiatieven aan 43 mobipunten. Naast deelwagens, deelfietsen, deelbakfietsen, trein- of bushaltes vindt men er ook een pakjesautomaat. Aan 18 van de 43 mobipunten staat tenminste 1 automaat. Een overzicht van de mobipunten en pakjesautomaten in Leuven vindt men hier: https://leuven.be/mobipunten?f%5B0%5D=mp_services%3A465
  • 76% van de klanten beweegt zich minder dan 500m voor het ophalen van een pakje. 1 
  • 92% van de gebruikers komt het pakje uitstootvrij ophalen uit een afhaalpunt (te voet, met de fiets of step). Slechts 2% neemt speciaal zijn wagen om het pakje op te halen. 1 
  • 84% van de gebruikers is tevreden over het gebruiksgemak van de Pakjesautomaten1 

1 Volgens eigen online marktonderzoek bij 403 gebruikers, over de periode maart – april 2022 

Story image

 

Veerle Van Mierlo Woordvoerder (enkel voor journalisten - kan niet helpen bij vragen over pakjes), bpost

Contacten stad Leuven: 

David Dessers, Schepen van mobiliteit, klimaat en duurzaamheid, landbouw en consumptie Leuven: [email protected] - 016 27 41 10 of 0486 69 69 27 

Johan Geleyns, Schepen van sport, handel en werk Leuven, [email protected] – 016 27 41 80 of 0479 40 87 74 

Contact VUB:

Koen Mommens - [email protected]

 

 

Over bpost

Over bpostgroup

bpost is het belangrijkste postbedrijf in België en een groeiende partner voor pakjes- en omni-commercelogistiek in Europa, Noord-Amerika en Azië. Onze 36.000 medewerkers in België en wereldwijd verbinden consumenten, bedrijven en overheden door post en pakjes aan huis te leveren en logistieke e-commerce diensten te verlenen. We creëren duurzame waarde op lange termijn voor onze klanten en aandeelhouders en dat met respect voor mens en planeet. In 2021 bedroegen onze totale bedrijfsinkomsten 4.333,7 miljoen EUR.

Bent u klant en heeft u een vraag of klacht?
Klik hier om ons te contacteren.

bpost
Anspachlaan 1, bus 1 - 1000 Brussel